سه‌شنبه 17 مهر 1403

زکات فطریه در بندرگناوه 9 هزار تومان اعلام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زکات فطریه در بندرگناوه 9 هزار تومان اعلام شد

گناوه - ایرنا - امام جمعه گناوه گفت: زکات فطریه امسال در این بندر بنا بر تحقیقات به‌عمل آمده بر اساس قوت غالب گندم و به ازای محاسبه شرعی سه کیلوگرم تعیین و برای هر نفر 9 هزار تومان است.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زکات فطریه بر هر مکلف عاقل، بالغ، هوشیار و کسی که فقیر نباشد و مخارج سالانه خود را بالقوه یا بالفعل داشته باشد واجب است که برای خود و کسانی که نان خور او محسوب می‌شوند، بپردازد.

وی اظهار داشت: زکات فطریه یکی از آثار آن حفظ سلامت انسان در آن سال است و زمان پرداخت آن از شب عیدفطر تا ظهر روز عید است و اگر کسی نماز عید می‌خواند بنابر احتیاط واجب قبل از خواندن آن باید پرداخت کند.

امام جمعه گناوه افزود: همه فقیهان در رساله‌های خود اشاره کرده‌اند که برای پرداخت زکات فطریه گندم، جو، خرما، کشمش و برنج و مانند اینها و یا مبلغ آن را می‌توان پرداخت.

وی اضافه کرد: میزان کفاره غیرعمد نظیر افراد مریض که موفق به گرفتن روزه نشدند به ازای هر روز 750 گرم طعام به فقیر است که برای 30 روز 22 کیلوگرم و نیم طعام است و باید به فقیر داد.

رکنی حسینی گفت: کفاره روزه باید بطور حتم طعام باشد و نمی‌توان پول را به عنوان کفاره داد و تنها در یک صورت که فقیر را وکیل کنیم تا طعام بخرد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا به فتوای مقام معظم رهبری، آیت‌الله مکارم شیرازی و سیستانی و برخی از مراجع، کارت به کارت کردن زکات فطریه مشکلی ندارد.

وی یادآورشد: در این ارتباط مقلدین آیت‌الله سیستانی طبق فتوا باید پس از انتقال زکات فطریه به حساب فقیر به وی اطلاع دهند که آن را از حساب خود جدا کند.

بندر گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*