دوشنبه 16 مهر 1403

زیستگاه‌های طبیعی زنجان، محیطی امن و دنج برای زیست پلنگ‌ها هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زیستگاه‌های طبیعی زنجان، محیطی امن و دنج برای زیست پلنگ‌ها هستند

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زیستگاه‌های طبیعی شهرستان طارم در این استان، محیطی بسیار بکر، امن و دنج برای زیست پلنگ هستند.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به اندازه کافی، طعمه در این زیستگاه ها برای شکار گوشتخوارانی چون پلنگ وجود دارد بنابراین هیچ دغدغه و نگرانی از این بابت برای این گونه جانوری شاخص و منحصر به فرد نیست.

وی اظهار داشت: پلنگ بر حسب غریزه ذاتی، همواره خود را از چشم‌ها پنهان نگه می‌دارند بنابراین مشاهده این حیوان زیبا و کمیاب در واقع شبیه به معجزه می ماند و به ندرت اتفاق می افتد.

رستمی تصریح کرد: پلنگ، حیوانی قلمرو طلب است و اگر طعمه کافی در زیستگاه این جانور نادر وجود داشته باشد در این صورت به دام‌های اهلی و انسان‌ها نزدیک و حمله‌ور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه افراد در صورت مشاهده پلنگ‌ها در طبیعت باید بلافاصله از محل دور شوند و نباید کاری با آن داشته باشد، افزود: این گونه جانوری شاخص و نادر، بخشی از طبیعت و زیستگاه های زیبا و سرسبز طارم هستند و با شکار جانوران پیر و بیمار در بهبود چرخه حیات وحش نقش ارزنده ای ایفا می کند.

رستمی یادآور شد: در سرشماری کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم که در دی ماه سال 98 انجام گرفت مشاهده آثار به‌جا مانده (ردپا و سرگین) در 2 نقطه متفاوت از اراضی این منطقه بکر و تماشایی، حکایت از وجود پلنگ داشت که این جای امیدواری بسیار است.

وی اظهار داشت: محیط بانان در حفظ و حراست از این گونه جانوری زیبا و کمیاب بسیار جدی هستند و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف در این منطقه برابر با قانون و بی هیچ اغماضی با آنان برخورد می کنند.

آذر ماه سال 94 نیز کارشناسان و محیط بانان این استان حین شمارش کل و بزهای موجود در ارتفاعات غار خرمنه سر طارم، یک قلاده پلنگ را با دوربین چشمی به صورت لحظه‌ای رویت کرده و به منظور مستندسازی از فاصله حدود 300 متری از این پلنگ نر جوان در حال استراحت فیلمبرداری می‌کنند.

بعد یک ماه از این واقعه، یک گروه اعزامی که به منظور بررسی وجود بیماری ppr (طاعون نشخوار کنندگان کوچک) در منطقه در حال گشت زنی بودند در دربند باور منطقه خرمنه‌سر با مشاهده 2 قلاده پلنگ اقدام به تصویر برداری کردند و با توجه به فصل و زمان جفت‌گیری به احتمال بسیار این پلنگ‌ها نر و ماده بودند.

سال 94 لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان یافت شد که در این رابطه نیز 2 شکارچی به عنوان متهم دستگیر شدند.

سال 92 سه قلاده و سال 93 نیز یک قلاده پلنگ به همراه 2 توله اش در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم مشاهده و به منظور مستندسازی نسبت به فیلمبرداری اقدام شده بود. کوه‌های واقع در شهرستان طارم و منطقه قره پشتلو شهرستان زنجان، زیستگاه و مامن پلنگ در این استان است.

اواخر سال 96، در خصوص حمله یک قلاده پلنگ به یک فرد روستایی در ارتفاعات شهرستان طارم که قلمرو این حیوان زیبا و وحشی است، گزارشی ارسال شد و وی مدعی بود که بر اثر درگیری با پلنگ از ناحیه پیشانی و دست مجروح شده است اما در بیان چگونگی این رویداد نیز دچار تناقض گویی هایی شد که با حقیقت، سنخیت چندانی نداشت.

پلنگ در حالت معمول به انسان حمله نمی‌کند اما اگر تحریک شود و یا مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گیرد بی هیچ ترس و واهمه‌ای به سمت افراد حمله ور می‌شود پس بهتر است از این کار به جد پرهیز شود.

کل و بز و گراز و در مواقعی نیز خرگوش‌ها، غذای دلخواه پلنگ‌ها هستند بنابراین این جانور بسیار زیبا در این 2 منطقه از زنجان مشکلی به لحاظ وجود طعمه و شکار ندارند.

*س_برچسب‌ها_س*