دوشنبه 9 مهر 1403

ساخت نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان یزد در اردکان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساخت نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان یزد در اردکان آغاز شد

یزد - ایرنا - ساخت نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان یزد روز دوشنبه طی مراسمی به مناسبت روز دامپزشکی در دانشگاه اردکان آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم در تماس ویدئو کنفرانسی، احداث 80 درصد ساختمانهای دانشگاه اردکان به صورت خیری را مایه افتخار مجموعه آموزش عالی عنوان کرد.

دکتر محمد تقی نظرپور، آغاز عملیات عمرانی احداث نخستین بیمارستان دامپزشکی در مرکز کشور را اتفاق بسیار مبارک و میمون توصیف کرد و با بیان اینکه اردکان و استان یزد در حوزه سوارکاری و دامداری از جایگاه خوبی برخوردار هستند اظهار امیدواری کرد: بیمارستان تخصصی بتواند کمک خوبی به مجموعه شهرستان و استان بکند.

معاون وزیر علوم همچنین با بیان اینکه طرح های وزارت علوم باید بتواند پس از بهره برداری هم در خدمت اساتید و دانشجویان و هم در خدمت جامعه باشد در خصوص تجهیزات مورد نیاز دامپزشکی در دانشگاه اردکان قول پیگیری داد.

رییس دانشگاه اردکان هم به جایگاه ویژه این شهرستان در حوزه دام و طیور پرداخت و بهره مندی از چندین واحد بزرگ پرورش دام سنگین و سبک و همچنین سرمایه گذاری های صورت گرفته در خصوص اصلاح نژاد دام را از جمله این ویژگی ها عنوان کرد.

فاطمه بهجتی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه اردکان یکی از قطب های پرورش اسب اصیل کشور می باشد و هرساله در جشنواره های کشوری زیبایی صاحب مقام اول تا سومی بوده است افزود: همه این پتانسیل ها ضرورت احداث یک بیمارستان تخصصی و آموزشی دامپزشکی را در منطقه بیشتر می کند.

ریییس دانشگاه اردکان همچنین انعقاد تفاهم نامه دانشگاه اردکان با مراکزی نظیر مرکز تحقیقات ژنتیک دکتر فیروزآبادی میبد، مرکز تحقیقات ناباروری استان، مرکز تحقیقات سلول های بنیادی استان و اداره کل دامپزشکی استان یزد را زمینه های ارزشمندی برشمرد که می تواند در کنار بیمارستان تخصصی به تکمیل چرخه بسیاری از پژوهش های مورد نظر در چشم انداز دانشگاه بیانجامد.

وی همچنین با تشکر از خیر طرح و همچنین پرورش دهندگان اسب در شهرستان، اظهار امیدواری کرد: با بهره مندی از نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان، دانشگاه اردکان یکی دیگر از رسالت های اجتماعی خود را در بحث ارتباط با جامعه عملیاتی کند.

سید مجتبی حسینی پور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم که دیگر سخنران این مراسم بود گفت: صنعت اسب و سوارکاری در سند رشد و توسعه استان از جایگاه مناسبی برخوردار هست و چنین پروژه هایی که همیشه جای خالی آن احساس می شد می تواند نقش مؤثری را در تاب آوری این صنعت داشته باشد.

قابلیت های اردکان در زمینه دامپروری، صادرات فراورده های دامی و سیاست های استان در خصوص تأمین نهاده های دامی و علوفه از جمله دیگر محورهای سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بود.

محمدرضا قانعی، خیر این پروژه هم با ابراز خرسندی از اینکه می تواند نقشی را در جهت حمایت از دامپزشکی و دامداران منطقه داشته باشد اظهار امیدواری کرد بتوانیم تا کمتر از 2 سال آینده این طرح عمرانی را به سرانجام برسانیم.

در این جلسه دکتر مجید مروتی رییس دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه اردکان هم ضمن بیان تاریخچه شکل گیری دانشکده پیرادامپزشکی در دانشگاه اردکان اظهار داشت: گروه دامپزشکی از سال 91 در دانشگاه اردکان کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته (علوم آزمایشگاهی) و کارشناسی ارشد در رشته زیست جانوری سلولی - تکوینی دایر می باشد.

نخستین بیمارستان دامپزشکی استان در زیربنای 2200 مترمربع و در 2 طبقه با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به صورت خیری در دانشگاه اردکان احداث خواهد شد.

دانشگاه اردکان در سال 1388 تاسیس شد و در حال حاضر 2 هزار و 600 دانشجو و 90 نفر عضو هیات علمی دارد، در این واحد دانشگاهی 44 کد رشته تحصیلی دایر است.

مجموع دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی شهرستان اردکان 6 هزار و 239 نفر است.

مرکز شهرستان 105هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*