دوشنبه 9 مهر 1403

سازمان محیط زیست چشم بر روی آلودگی‌های زیست محیطی برخی صنایع نمی‌ببندد / مخالف توسعه صنایع آلاینده در زنجان هستیم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سازمان محیط زیست چشم بر روی آلودگی‌های زیست محیطی برخی صنایع نمی‌ببندد / مخالف توسعه صنایع آلاینده در زنجان هستیم

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: سازمان محیط زیست نمی‌تواند چشم بر روی آلودگی‌های زیست محیطی که برخی صنایع ایجاد می‌کنند ببندد، با این حال ممنوعیت توسعه صنایع آلاینده را درخواست کرده‌ایم و قطعا مخالف توسعه چنین صنایعی در استان هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; محمد‌رضا یافتیان امروز در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان اظهار داشت: محیط زیست با تعدد دپوی پسماند‌ها در نقاط مختلف استان موافق نیست، بنابراین باید تمام پسماند شرکت‌ها به منطقه سردهات انتقال یابند.

وی با بیان اینکه اگر مقرر شود برای هر صنعت و دفع پسماند آن یک لندفیل اختصاصی ایجاد کنیم باید سراسر استان تبدیل به لندفیل صنعتی شود و عملا این کار اصلا ممکن نیست و نباید این اتفاق رخ دهد، گفت: برخی از صنایع ادعای عدم آلودگی دارند اما امکان اینکه صنعت رده شش آلودگی نداشته باشد وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه مجموعه شهرک صنعتی در پنج کیلومتری و حریم شهر زنجان واقع شده است، ادامه داد: در حریم شهر حداکثر واحد‌های رده سه می‌توانند قرار داشته باشند، اما اگر دقت شود عمده صنایع فعال رده شش هستند.

وی خاطر نشان کرد: رده هفت صنایعی مانند صنایع هسته‌ای را در بر می‌گیرد و باید دید صنایع موجود در محدوده زنجان در چه رده ای قرار گرفته‌اند! آیا مردم حق دارند به ما ایراد بگیرند که چرا در راستای اشکال موجود در بیخ گوشمان حرکت نمی‌کنیم.

یافتیان با بیان اینکه هرگز در تخیل محیط زیست استان و مدیران ارشد استان وجود ندارد، که قاطع بگوییم فلان صنعت باید به طور کلی جمع‌آوری شود، افزود: اما این امکان وجود دارد که شهرک را با عدم ایجاد توسعه بیشتر محدود کنیم، توسعه بیشتر در محلی انجام شود که برای کشور و استان وجود دارد و در عین حال ضمن استفاده از منابع خطرات برای مردم نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اخیرا در جلسه‌ای که مدیران استانی نیز حضور داشتند عدم توسعه شهرک صنعتی تاکید شد، گفت: ما به توسعه صنایع سبز کمک می‌کنیم.

یافتیان با بیان اینکه یکی از صنایع آلوده کننده با اینکه مهلت کوتاهی خواست تا خاک دپو شده را مورد استفاده قرار دهد و سپس واحد به دلیل آلایندگی فعالیتی نداشته باشد، گفت: این واحد محکومیت آلودگی قبلا داشته است و متاسفانه بد قولی نیز کرده است و بعد از اتمام ذخیره خاک موجود دوباره خاک دیگری وارد کرده و در حال حاضر دپوی عظیمی از خاک در مجموعه دارد و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما نباید صرفا به خاطر اشتغال 35 نفر در این مجموعه، سلامت 400 هزار نفر مردم زنجان آسیب ببیند.

وی تاکید کرد: محیط زیست نمی‌تواند چشم بر روی آلودگی‌های زیست محیطی که برخی صنایع ایجاد می‌کنند ببندد. با این حال ممنوعیت توسعه صنایع آلاینده را درخواست کرده‌ایم و قطعا مخالف توسعه چنین صنایعی هستیم.

انتهای پیام /