سه‌شنبه 28 فروردین 1403

ساعی: دنبال تدوین آئین‌نامه دلخواه برای کمیسیون ورزشکاران هستند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ساعی: دنبال تدوین آئین‌نامه دلخواه برای کمیسیون ورزشکاران هستند

عضو کمیسیون ورزشکاران اقدام کمیته ملی المپیک در تدوین آئین‌نامه جدید برای این کمیسیون را مورد نقد قرار داد، به خصوص که وی مدعی است به این بهانه جلوی برگزاری جلسات کمیسیون را هم گرفته‌اند.

عضو کمیسیون ورزشکاران اقدام کمیته ملی المپیک در تدوین آئین‌نامه جدید برای این کمیسیون را مورد نقد قرار داد، به خصوص که وی مدعی است به این بهانه جلوی برگزاری جلسات کمیسیون را هم گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، «تدوین آئین نامه جدید» جدیدترین اقدامی است که کمیته ملی المپیک در مورد کمیسیون ورزشکاران و برای مقابله با حواشی ایجاد شده پیرامون فعالیت‌های این کمیسیون آغاز کرده است. این اقدام اما با انتقاد هادی ساعی تنها عضو کمیسیون ورزشکاران در هیات اجرایی مواجه شده است. این اعتراض در واقع به نحوه تدوین آئین نامه است و اینکه به بهانه آن، نشست های کمیسیون را هم لغو کرده اند.

تدوین آئین نامه کمیسیون ورزشکاران در غیاب اعضا هادی ساعی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر تدوین آئین نامه جدید برای کمیسیون ورزشکاران گفت: ظاهرا یکی دو جلسه با حضور برخی چهره های کارشناس برگزار شده و تصمیماتی هم گرفته شده است. اینکه دقیقا چه افرادی در نشست ها حضور داشته اند را نمی دانم اما جالب است که برای تدوین آئین نامه کمیسیون ورزشکاران هیچیک از اعضای این کمیسیون حضور نداشته اند.

مدل‌شان اینگونه است که ما نباشیم وی در مورد دلیل این موضوع و اینکه «آیا موضوع خاصی باعث آن بوده است؟»، فقط به این جمله بسنده کرد که: نمی دانم، مدل‌شان اینگونه است که بدون خود اعضا در مورد آئین نامه آنها تصمیم بگیرند.

نمی دانم کمیسیون ورزشکاران کی از آئین نامه مطلع می شود عضو کمیسیون ورزشکاران همچنین در مورد «روند تصویب آئین نامه تدوین شده و اینکه آیا پیش از نهایی شدن در اختیار این کمیسیون هم قرار می گیرد؟»، تصریح کرد: قطعا پیش نویس تهیه شده به هیات اجرایی می رود تا بررسی و نظر اعضا در مورد آن اعمال شود تا بعد از آن برای کمیته بین المللی المپیک ارسال شود و تاییدیه این کمیته را بگیرد. اینکه پیش از ارسال به IOC، آئین‌نامه تدوین شده در اختیار اعضای کمیسیون ورزشکاران هم قرار می گیرد یا نه را نمی دانم؛ فقط امیدوارم این کار انجام شود نه اینکه بعد از تصویب شدن از آن مطلع شویم.

از اقدام سال گذشته برای اصلاح آئین نامه بی اطلاعم! ساعی همچنین در واکنش به اینکه «سال گذشته هم این طور عنوان شد که آئین نامه کمیسیون ورزشکاران برای IOC ارسال شده است، نتیجه آن اقدام چه شد و چرا به این مرحله رسیده است؟»، گفت: اصلا در جریان آن اقدام نیستم، درست نمی دانم آئین نامه ارسال شده بود یا نامه ای در مورد آن! هیچیک از این اقدامات از کانال کمیسیون ورزشکاران انجام نشد که در جریان باشیم، اصلا دقیق نمی دانم چه مطلبی و از چه طریقی برای کمیته بین المللی المپیک ارسال شد. شاید هم از آن اقدام نتیجه ای حاصل نشده که تدوین آئین نامه جدید آغاز شده است.

انتقاد از برگزار نشدن جلسات کمیسیون ورزشکاران نماینده کمیسیون ورزشکاران در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در ادامه نسبت به لغو جلسات این کمیسیون طی ماه های گذشته و اینکه در سال جاری حتی یک نشست هم برگزار نشده، انتقاد کرد. وی با بیان اینکه سه چهار ماه از آخرین نشست اعضای کمیسیون ورزشکاران می گذرد، در مورد دلیل آن توضیح داد.

جلوی نشست ها را گرفته اند ساعی تاکید کرد: به بهانه همین آئین نامه و تدوین، بررسی و تصویب آن جلوی برگزاری نشست های کمیسیون ورزشکاران را گرفته اند در حالیکه قرار نیست تدوین یک آئین نامه باعث تعطیلی جلسات شود. اتفاقا اگر قرار بر تدوین یا حتی اصلاح آئین نامه است باید جلسات برگزار شود تا خود اعضا هم در جریان روند آن باشند و نظرات‌شان اعمال شود نه اینکه دور باشند و از تصمیمات بی اطلاع.

رئیس کمیته اقدامی برای تعیین دبیر جدید انجام نداد عضو کمیسیون ورزشکاران در عین حال به یک موضوع اشاره کرد و اینکه وقتی این کمیسیون دبیر ندارد، طبیعی است نشستی برای آن تشکیل نشود. وی در این زمینه اینگونه گفت: تعیین زمان برگزاری جلسات و دستورالعمل های آن با دبیر کمیسیون است. کمیسیون ورزشکاران اما دبیری ندارد تا به این امور رسیدگی کند.

وی در این زمینه با یادآوری اینکه پیش از این خانم حاج رضایی دبیر کمیسیون ورزشکاران بود اما وی استعفا داد، ادامه داد: تعیین دبیر کمیسیون بر عهده رئیس کمیته ملی المپیک است اما نمی‌دانم چرا با وجود پیگیر هایی که داشتیم تصمیمی برای انتخاب دبیر جدید اتخاذ نشد.

برای اعضای جایگزین هنوز حکمی صادر نشده است «برخی از اعضای کمیسیون ورزشکاران استعفا داده اند. دوره ریاست آرش میراسماعیلی هم تمام شده است. احتمالا این مسائل هم در تشکیل نشدن جلسه ای برای کمیسیون بی تاثیر نبوده است.» این موضوعی بود که توسط خبرنگار مهر مطرح شد و ساعی هم در واکنش به آن گفت: اعضایی که استعفا داده و با استعفای‌شان موافقت شده، دو نفرند. این افراد حمید سوریان و کیانوش رستمی هستند. کیمیا علیزاده که به واسطه اقدامش برای ترک ایران از ترکیب کنار رفته است.

وی افزود: در این زمینه و بر اساس نتایج مجمع انتخاباتی حسن تفتیان، افشین نوروزی و مهسا جاور به عنوان جایگزین انتخاب شدند اما هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است تا به صورت رسمی آغاز به کار کنند. البته کمیسیون ورزشکاران با اعضای فعلی هم می تواند تشکیل جلسه بدهد اما نمی دانم چرا با وجود پیگیری که از خانم طاهریان به عنوان مسئول امور کمیسیون ها داشتیم، حکم این سه عضو صادر نشد.

جلسات برگزار می شد، تصمیمات جدیدی می گرفتیم این عضو کمیسیون ورزشکاران تاکید کرد: دوره ریاست هم تمام شده است اما باید جلسات کمیسیون برگزار شود تا بتوان در این مورد رای گیری داخلی داشت. وقتی اجازه نمی دهند نشستی داشته باشیم، چگونه تصمیم جدیدی برای کمیسیون و فعالیت هایش داشته باشیم.

نقش کمیسیون ورزشکاران در تصمیمات IOC برای المپیک وی یادآور شد: کمیسیون ورزشکاران مهمترین کمیسیون کمیته بین المللی المپیک و کمیته ملی المپیک کشورهاست. در آستانه المپیک اما جلسات این کمیسیون در ایران تعطیل شده در حالیکه کمیسیون ورزشکاران می تواند کمک فکری خوبی برای کمیته به خصوص در موضوع المپیک باشد. به خاطر کرونا ابتدا المپیک را به تعویق انداختند و حالا هم از برگزار نشدن آن حرف می زنند. کشورهای عضو IOC می توانند در این تصمیم گیری ها نقش داشته باشند نه اینکه فقط شاهد و مجری آنها باشند. این نقش هم از طریق کمیسیون ورزشکاران بهتر از هر جای دیگری ایفا می شود.

می خواهند آئین نامه دلخواه‌شان را بنویسند هادی ساعی تاکید کرد: با همه اینها هفته هاست برای کمیسیون ورزشکاران جلسه ای برگزار نمی شود. گویا می خواهند اساسنامه دلخواه‌شان را بنویسید و بر اساس آن کارها را پیش ببرند. اگر غیر از این است چرا اعضای کمیسیون در جریان هیچ کاری نیستند حتی از تدوین اساسنامه هم بی اطلاعند!

به گزارش خبرنگار مهر، هادی ساعی پیش از انتخابات سال 96 کمیسیون ورزشکاران و برای مدت 12 سال ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت. وی که بعد از اولین انتخابات این کمیسیون با حق رای عضو هیات اجرایی شد، سال گذشته هم طی گفتگو با خبرنگار مهر نسبت به حواشی ایجاد شده پیرامون کمیسیون ورزشکاران واکنش نشان داده و تاکید کرده بود که این حواشی نتیجه جریان هدایت شده از داخل کمیته است.