جمعه 15 تیر 1403

سانسور مستند سوم مسعود پزشکیان / ماجرای نامه چهارم روحانی چیست؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سانسور مستند سوم مسعود پزشکیان / ماجرای نامه چهارم روحانی چیست؟

اقتصادنیوز: بخشی از مستند سوم مسعود پزشکیان و نامه رئیس‌جمهوری اسبق از جمله موضوعاتی بودند که محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درباره آنها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، شبِ گذشته آخرین مناظره تلویزیونی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روی آنتن رفت. مناظره‌ای که به دوگانه‌ای برمی‌گشت که بعد از سال‌ها قفل مناظره‌های رودرو کاندیدای ریاست‌جمهوری را شکست.

بنابر آمار و ارقام و استقبال‌ها این دو مناظره به گونه‌ای پربیننده شدند که برخلاف پنج مناظره، این دو مناظره را هم مخاطبان و هم کارشناسان مناظره واقعی عنوان کردند.

همچنین قرار است نطق‌های امروز که از قبل اعلام شده بود به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت به تشخیص خود کاندیدا به صورت ضبطی روی آنتن بروند.

درباره دو مناظره پربیننده و بازخوردهای آن و همچنین چهارمین نامه‌ای که حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت‌های گذشته به صداوسیما ارسال کرد. همین‌طور بخشی که از مستند سوم مسعود پزشکیان حذف شد.

با محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درباره این نکات صحبت کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

مناظره‌ای که واقعی شد

محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درباره دو مناظره و بازخوردهای آن به خبرنگار تسنیم گفت: هنوز نظرسنجی درباره دو مناظره انجام نشده اما استقبال مخاطبان و نظرات کارشناسان نشان می‌دهد چقدر این مناظره‌ها توانسته نظرمخاطبان را جلب کند. مخصوصاً کسانی که خودشان جزو طرفین مناظره نبودند. البته در عین حال برخی از ستادها انتقاد داشتند؛ اما در مجموع این دو مناظره را مناظره واقعی عنوان کردند. حتی به این نکته اشاره شد مجری برنامه توانسته سؤالات و مسائل را به خوبی احصاء کند و جایگاه مجری را در برنامه مناظره‌ها ارتقاء بدهد.

مجری قفل انفعال در مناظرات را شکست

وی افزود: در مناظره و برنامه‌های انتخاباتی، مجری خیلی منفعل بود و چرا که در گذشته می‌گفتند ورود مجری در این برنامه‌ها موجب جانبداری می‌شود اما این ریسک را پذیرفتیم مجری برای روشن شدن دیدگاه‌ها ورود کند و سؤال بپرسد. تا دیدگاه‌ها و مسائل شفاف شوند و پروتکلی که از قبل گفتیم را رعایت کرده باشیم. اما با رعایت شأن، حدود و احترام جایگاه نامزدها؛ مخصوصاً که کمتر از یک هفته و در دور دوم می‌دانستیم یکی از این دو نامزد، رئیس‌جمهور منتخب مردم خواهند شد. نباید در مناظره از سمت مجری ما مورد توهین و تحقیر صورت بگیرد. اما در عین حال سؤالات صریح پرسیده شود و پاسخ‌ها هم به همان صراحت گفته شوند تا مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.

ماجرای انتقاد یک نامزد به مجری میزگرد انتخاباتی!

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما با اشاره به کار سختِ مجری در مناظرات انتخاباتی‌، گفت: در همه دنیا مجری عنصر فعالی است و در مناظره دو نفره با این حجم فشار، حتماً کار مجری خیلی سخت‌تر است. حتی همگان دیدند در جریان برگزاری میزگردهای تلویزیونی یک بار مجری ما تذکری درباره ایجاد شائبه‌ای در خصوص یک مسئله قومیتی، داد یکی از نامزدها به مجری ما تندی کرد که شما نباید صحبت کنید. اما باید مجری در یکسری از موضوعات تذکر بدهد و در واقع منفعل نباشد. مخصوصاً مسائلی که شکاف‌های جامعه را برجسته می‌کند و به مسئله وحدت و انسجام ملی ضربه می‌زند. بحمدالله در زمینه اجرای مجریان و تجربه حرفه‌ای که در جریان برنامه‌های انتخاباتی خصوصاً مناظره‌های تلویزیونی پشت سر گذاشتیم، نمره قبولی می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا 2 نامزد هم از فرم و محتوای مناظره رودرو راضی بودند و انتقادی نداشتند، افزود: خوشبختانه در صحبت‌هایی که شنیدیم و در قالب مصاحبه‌هایی مطرح کردند نکته منفی عنوان نشد و هر دو این مناظره‌ها را فرصت خوبی عنوان کردند دیدگاه‌های همدیگر را بتوانند به چالس بکشند و به شبهات موجود و پیش آمده در جامعه هم پاسخ دهند.

امیدواری «مفتاح» برای برگزاری مناظره‌های سیاسی در طول سال

مفتاح در خصوص ادامه مناظره‌های سیاسی در تلویزیون و احیای مناظره‌های رودرو، تأکید کرد: امیدوارم بتوان مناظره‌های جدی سیاسی را احیا و ارتقاء داد. چون همگان می‌دانند 6 نفر نامزد در کنار هم که نمی‌توانند مناظره درست و تأثیرگذاری را برگزار کنند. هرچه قدر هم تلاش کنیم و بخواهیم این نکته محقق نخواهد شد. اما در جایی که تعداد کمتر شود مناظره واقعی شکل می‌گیرد. ان‌شاءالله این مناظره‌های دو به دو را در انتخابات خصوصاً ریاست‌جمهوری شاهد باشیم. از طرفی در آسیب‌شناسی‌هایی که داشتیم ما نباید موضوع مناظره‌های سیاسی را رها کنیم و آن را منحصر به شبِ انتخابات کنیم. امیدوارم ظرفیتی را ایجاد کنیم مناظره‌های سیاسی در طول سال روی آنتن بروند و مسائل سیاسی را یک مقداری جدی‌تر پیش ببریم تا فضای سیاسی کشور با برنامه‌های سیاسی زنده‌تر شوند.

ماجرای سانسور مستند سوم «پزشکیان»

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در پاسخ به سؤالی درباره سانسور بخشی از مستند سوم مسعود پزشکیان، تأکید کرد: مرجع تصمیم‌گیری صداوسیما نیست. علی‌رغم اینکه برخی تلاش می‌کنند علیه صداوسیما این جو را ایجاد کنند و بگویند صداوسیما حذف کرده یا حذف می‌کند. اما صداوسیما در این موضوع تصمیم‌گیرنده نیست. کمیسیون بررسی تبلیغات زیرنظر هیئت اجرایی مرکزی است و آنجا تصمیم‌گیری می‌شود. بعد از بازبینی مطابق با ماده 64 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت اینکه برنامه ضبطی بازگوکننده تهمت، افترا، نشر اکاذیب و مسائلی باشد که خلاف قانون تلقی شود صداوسیما را موظف به حذفِ آن بخش‌ها می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: در بخشی از مستند سوم آقای پزشکیان، تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات این بود که امرِ خلاف واقعی گفته شده است. در این بخش می‌بینیم گفته می‌شود (آقای پزشکیان) به خاطر مواضعم در سال 1401 رد صلاحیت شدم اما می‌دانیم که در مقطع اولیه و توسط هیئت اجرایی شهرستان این اتفاق افتاده بود و مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت و نهایتاً ایشان تأیید و نماینده مجلس شدند. در مورد اتفاقات 1401 هم صحبت‌هایی مطرح شد که بخشی از آن را کمیسیون خلاف واقع دانست. اما در عین حال تلاش‌مان بر این است حرف نامزدها تا حدود زیادی شنیده و دیده شود. همان‌طور که می‌یبنید در این مستند مواضع ایشان درباره اتفاقات 1401 نقل شده و در مستند وجود دارد و همه آن بحث‌ها حذف نشده است.

نامه‌های رئیس‌جمهور اسبق به کجا رسید؟

مفتاح در پاسخ به سؤالی درباره چهارمین نامه آقای روحانی، تأکید کرد: درباره نامه آقای روحانی کما اینکه قبلاً کمیسیون بررسی تبلیغات پاسخ داده‌اند، باید مصادیق و جزئیات مواردی که در نامه اشاره شده را به کمیسیون اعلام کنند. چرا که در چند نامه ارسال شده هم به صورت کلی مواردی اعلام شده است. کمیسیون براساس مصادیق تصمیم می‌گیرد و متناسب با موضوع، حجم و پاسخی که داده شود می‌تواند زمان تعیین کند اما از بیان مواردی که از نظر خودشان بوده امتناع کردند. موارد هنوز احصاء نشده و در اختیار ما قرار نگرفته است. در حالی که یکی از وزرای همین دولت (آقای آخوندی) دو بار ویدئو برای ما ارسال کردند از شبکه دو پخش شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که درباره همین پاسخ چند ثانیه‌ای آقای آخوندی هم انتقاداتی وارد شد، افزود: دو فرصت در اختیار ایشان قرار گرفت؛ در بخش اول نخواست استفاده کند و اما درباره دفعه دوم اعتراض کرده بود نامه دوم دو محور داشت که نسبت به آن اعتراض داشتند در یک دقیقه و 30 ثانیه دو محور را توضیح دادند و انتخاب خودشان بود. از طرفی دیگر هر کاندیدا در تلوبیون 24 ساعته صفحه‌ای را در اختیار داشتند که با استفاده از آن ظرفیت‌ها هم امکان پاسخگویی به این نکات وجود داشت و در کنار آن نیز از شخصیت‌هایی دعوت کردیم مناظره داشته باشند که خودشان نپذیرفتند. تا بعدها نتوانند بگویند به ما فرصت مناظره و صحبت داده نشد.

آیا بازجویی اتفاق افتاد؟

مفتاح در خصوص اینکه بعضاً شنیده می‌شود می‌گویند مجری بازجویی از یک نامزد انجام داده، گفت: صداوسیما یک ساختمان شیشه‌ای است عملکردش در معرض دید همگان است. اتفاق پنهانی ندارد هرچیزی تصمیم بگیرد مجبور است در عرصه رسانه آن را نشان بدهد و در معرض رأی مردم است. هرکاری را انجام دادیم و فرصت و ظرفیتی را ایجاد کردیم تا شائبه‌ای به وجود نیاید. حتی نظرسنجی‌ها را به سرعت در اختیار نامزدها قرار دادیم مخصوصاً شبِ گذشته، پاکت‌ها به خود نامزدها تحویل داده شد تا کسی تصور نکند بخش‌های جانبی صداوسیما به خصوص مرکز تحقیقات، اطلاعاتی دارند در اختیار آنها قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: واقعاً وقتی این نکات را می‌شنویم یک نامزد مورد بازجویی قرار گرفت، تعجب می‌کنیم. چون همگان دیدند همه‌چیز حتی در اختصاص فرصت‌ها هم لحظه به لحظه بررسی شد تا همه‌چیز براساس عدالت رسانه‌ای پیش برود. اما ما پیش از برگزاری مناظره گفتیم اگر هرکدام از نامزدها به سؤال پاسخ صریحی ندهد مجری در سؤال دیگری پیگیرِ پاسخ تکمیلی و شفافِ نامزد محترم خواهد شد. حتی بعضاً در جریان مناظره بارها به آقای جلیلی به دلیل رعایت نکردن زمان تذکر داده شد و تذکر محتوایی هم به آقای پزشکیان داده شد. هرجا لازم بود مجری ورود کرد تا همه‌چیز صریح و روشن پیش برود. ما تلاش‌مان بر این بود تجربه خوب مناظره دو نفره برای کشور و صداوسیما بماند و ان‌شاءالله بتوان این تجربه را ارتقاء داد.

نطق‌هایی که ضبطی شدند

مفتاح در خصوص ضبطی شدن نطق‌های زنده کاندیدا و دیگر برنامه‌های باقی‌مانده آخرین روز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، گفت: غیر از آن بخش‌های خبری که در هر بخش، 5 دقیقه فرصت خبر، گزارش و عملکرد میدانی را برای نامزدها قرار دادیم که تا ساعت 24 آخرین بخش خبری ما این پخش‌ها ادامه خواهد داشت. بخش نطق‌های نامزدهای محترم را امروز خواهیم داشت که پیش از این اعلام شد به صورت زنده خواهد بود اما به صلاحدید خود نامزدها این نطق‌ها به صورت ضبطی خواهند بود که به دست ما می‌رسانند تا ساعت 19 و 20 که از قبل اعلام شده براساس قرعه‌کشی، 2 نامزد نطق‌هایشان از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: علی رغم پخش مجدد نطق‌ها در شبکه‌های دیگر و بازپخش دو مستند کاندیدا که روز گذشته روی آنتن رفت برنامه‌های دیگری که پخش شده‌اند نیز دوباره روی آنتن خواهند رفت.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید