شنبه 15 اردیبهشت 1403

ساوه و زرندیه می‌توانند الگوی تولید دانش بنیان در کشور باشند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ساوه و زرندیه می‌توانند الگوی تولید دانش بنیان در کشور باشند

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساوه و زرندیه به عنوان قطب صنعت کشور و استان مرکزی از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به الگوی تولید دانش بنیان در کشور برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح وضعیت استان مرکزی در حوزه تولید دانش بنیان پرداخت و اظهار کرد: استان مرکزی قطب صنعت کشور به شمار می‌رود و ساوه و زرندیه چشم و چراغ صنعت کشور و این استان هستند و با فعالیت صدها واحد تولیدی و صنعتی نقش عمده‌ای در تولید محصولات گوناگون دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ساوه و زرندیه به لحاظ تعدد صنایع از نظر احداث واحدهای صنعتی اشباع شده‌اند، تصریح کرد: افزایش سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای صنعتی متعدد در این دو شهرستان موجب شده است که علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، مدیران صنایع نگران تامین نیروی کار در صنایع باشند به گونه‌ای که با کمبود نیروی انسانی در شهر صنعتی کاوه و شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه مواجه هستیم.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در ساوه و زرندیه و قرار گرفتن در دشت ممنوعه و قرمز گفت: کمبود منابع آبی و سایر زیرساخت‌ها مانع بزرگی پیش روی احداث صنایع است و پیشنهاد می‌شود برای توسعه صنعتی صرفا از صنایع دانش بنیان حمایت شود.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: واگذاری زمین برای احداث صنایع دانش بنیان می تواند منجر به توسعه صنعتی شود. براین اساس مجموعه‌ای که در شهرستان زرندیه قرار بود در قالب شهرک مبل احداث شود به یک بخش خصوصی واگذار شده تا بتواند با استقرار صنایع دانش بنیان به دنبال تولید دانش بنیان باشد.

وی به اعطای تسهیلات به صنایع دانش بنیان اشاره کرد و افزود: ساوه و زرندیه ظرفیت بالایی در تولید دانش بنیان اشتغال آفرین دارند و با حمایت دولت و برنامه ریزی مناسب می‌توان به عنوان شهرستان‌های پایلوت و الگوی دانش بنیان در کشور معرفی شوند.

او تصریح کرد: نباید اجازه داد برخی صنایع به نام دانش بنیان بخواهند از مزیت‌های دانش بنیان برخوردار شوند بلکه باید در سال جاری از صنایعی که به معنای واقعی تولید دانش بنیان دارند حمایت کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه تصریح کرد: خوشبختانه قوانین و مقررات دست و پاگیری در خصوص فعالیت صنایع دانش بنیان در کشور وجود ندارد و حتی برخی بروکراسی های اداری سالیان گذشته از بین رفته و با قانونی که در مجلس با عنوان تسهیل در صدور مجوز کسب و کار به تصویب رسیده است کمک بسزایی به تولید شده و دولت هم در اجرای آن عزم جدی دارد.

وی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال در حوزه تولید دانش بنیان باید پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و استارتاپ‌ها به میدان آیند تا با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در پایان سال رشد خوبی را در تولید دانش بنیان اشتغال آفرین شاهد باشیم.

انتهای پیام