سه‌شنبه 10 مهر 1403

سایه تخلفات آیان بر وزنه‌برداری جهان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سایه تخلفات آیان بر وزنه‌برداری جهان

تهران - ایرنا - محرز شدن بسیاری از تخلفات رییس مستعفی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نه تنها وی را در میز پاسخگویی قرار می‌دهد بلکه موجب شده تا آینده این رشته المپیکی در هاله‌ای از المپیک قرار گیرد.

داستان تخلفات «تاماش آیان» رییس مستعفی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری تمامی ندارد زیرا باوجود گذشت بیش از 6 ماه از تعلیق او از ریاست این فدراسیون هرروز زوایای جدیدی از این تخلفات نمایان می‌شود، تخلفاتی که بیشتر بر محور دوپینگ و فساد مالی است. تخلفات آیان نخستین‌بار در مستند تلویزیونی شبکه یک تلویزیون آلمان با عنوان «دوپینگ مخفی، آقای بالابرها» به نمایش درآمد. پس از پخش این مستند موجب شد تا در آغاز سال 2020 میلادی ریاست آیان بر فدراسیون جهانی برای سه ماه تعلیق و در نهایت او از سمت خود استعفا داد.

اما استعفا پایان کار آیان نبود بلکه او باید پاسخگوی عملکرد خود باشد عملکردی که زوایای مختلف آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته و رییس مستعفی پاسخ مناسبی به آن نداده است. این شیوه از برخورد آیان با اتهامات موجب شد تا «ریچارد مک‌لارن» از وکلای برجسته بین‌المللی مامور پیگیری این تخلفات شود. وی برای تکمیل تحقیقات خود با راه‌اندازی بخشی به نام خط داغ از جامعه وزنه‌برداری در سراسر جهان خواسته که اگر اطلاعاتی از فساد رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری دارند در خط داغ ارسال کنند.

مک لارن در این مورد گفت: اطلاعات ارسالی وزنه‌بردارن به صورت کامل ناشناس خواهد ماند و این اطلاعات هر چند که هم ریز و کم باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فراخوان مک لارن هرچند در نگاه نخست راهکار مناسبی برای رسیدن به تخلفات به‌صورت مستند بود اما در نهایت تنها یک مربی و یک ورزشکار با او همکاری کردند. همکاری که امیدوار کنند نبود اما ریچارد مک لارن اعلام کرد که او 40 مورد دوپینگ مثبت را پنهان کرده، در دو کنگره انتخاباتی قبلی فدراسیون جهانی رای خریده و مبلغ 10.4 میلیون دلار هم در دوران مدیریت او مفقودشده است.

همچنین مک‌لارن فاش کرد که ده‌ها نمونه دوپینگ مثبت مخفی شده بود که بیشتر آن‌ها ورزشکارانی از آذربایجان و ترکیه هستند. همچنین آیان بارها برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه درباره دوپینگ، قوانین را زیر پا گذاشت.

ادعاهایی که با واکنش آیان روبرو شد و وی گفت: من در تمام زندگی‌ام به تمام قوانین مکتوب و حتی نانوشته ورزش احترام گذاشته‌ام و تمام تصمیمات توسط هیات اجرایی و مطابق با اساسنامه فدراسیون جهانی گرفته‌شده است.

اما این پاسخ آیان موجب نشد تا داستان تخلفات او پایان یابد بلکه دست داشتن برخی از اقوام سببی وی در این تخلفات موجب شد تا فعالیت ادامه فعالیت «آتیلا آدامفی» مدیر اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که داماد تاماش آیان نیز هست در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

البته داستان آیان و مخفی کردن بسیاری از تخلفات در دوران مدیریت او برای رشته وزنه‌برداری نیز گران تمام شد. پس از آنکه گزارشی از تخلفات رییس مستعفی فدراسیون وزنه‌برداری منتشر شد «کمیته بین‌المللی المپیک» در اقدامی حضور این رشته را در المپیک 2024 مشروط اعلام کرد. در اطلاعیه IOC آمده است: گزارش پروفسور مک لارن را دریافت کرده و آن را با دقت مطالعه می‌کند. مطالبی که در این گزارش درج‌شده بسیار نگران‌کننده است. ما از گذشته فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را ملزم کرده‌ایم برنامه ضد دوپینگ خود را به‌طور جدی دنبال کند و حتی سهمیه‌های وزنه‌برداری هم در المپیک توکیو به میزان قابل‌توجهی کاهش داده شد. همچنین حضور وزنه‌برداری در المپیک 2024 هم مشروط بر این است که فرهنگ دوپینگ در وزنه‌برداری اصلاح شود و برنامه‌های ضد دوپینگ به‌طور جدی دنبال شود.

تهدید کمیته بین‌المللی المپیک در حالی است که تاماش آیان پیش‌ازاین از سمت افتخاری خود در این کمیته استعفا داده بود. خورشید مدیریت آیان زمانی غروب کرد که سال 2013 «توماس باخ» رییس کمیته ملی المپیک شد و عناد زیادی با مدیران سنتی داشت. او با اقدامات خود آیان را محدود و محدودتر کرد. البته در این راه یک رسانه آلمانی در نقش سرباز باخ ظاهر و تیر خلاص را بر راس امپراتوری آیان زد.

حال که فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با سرپرست اداره می‌شود و خانم «اورسلا پاپاندرئا» در راس آن قرارگرفته باید منتظر حوادث و افشاگری‌های خاص باشد افشاگری‌هایی که پیرمرد مرموز این رسته را در میز پاسخگویی قرار خواهد داد و او باید نسبت به تخلفات 25 سال حضور خود در این سمت پاسخ دهد.

تاماش آیان در بعد ملی از سال 1989 میلادی مسوول کمیته المپیک مجارستان بود و در بعد بین‌المللی از سال 1975 تا 2000 میلادی دبیر کل فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری و از سال 2000 میلادی به بعد رییس این فدراسیون بود. او در مدت 2 دهه در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری اقدامات زیادی انجام داد و قوانین جالبی نیز برای خود تدوین می‌کرد که عمدتا نانوشته بودند. یکی از این قوانین راضی نگه‌داشتن کشورها و تقسیم مدال بود اتفاقی که در برخی از المپیک‌ها به‌وضوح دیده می‌شد و برای آیان تفاوتی نداشت که چگونه این مدال‌ها را تقسیم کند بلکه مهم بود که کشورهای صاحب وزنه‌برداری از وی راضی باشند.

او چند بار برای مسابقات بین‌المللی به ایران آمد و ارتباط خوبی با ورزشکاران کشورمان دارد. او در خلال مسابقات جام بین‌المللی فجر که خردادماه سال 1395 برگزار شد مدال نقره المپیک 1972 مونیخ «محمد نصیری» بعد از 44 سال که به سرقت رفته بود به این قهرمان ملی تقدیم کرد و بوسه‌های زیادی بر پیشانی او زد.

*س_برچسب‌ها_س*