چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

سبقت پرسپولیس از سپاهان برای هشتمین قهرمانی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
سبقت پرسپولیس از سپاهان برای هشتمین قهرمانی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سال 1402 با تمام تلخی و شیرینی‌هایی که برای هواداران فوتبال داشت به پایان رسید و خاطراتی را برای هواداران محبوب‌ترین ورزش دنیا به جا گذاشت.

تحریریه ورزشی خبرگزاری ایرنا قصد دارد در این گزارش اتفاقات مهم فوتبالی در اردیبهشت 1402 را با شما مخاطبین مرور کند.

لیگ برتر فوتبال؛ سبقت پرسپولیس از سپاهان و استقلال برای قهرمانی

اردیبهشت اوج حساسیت بیست‌ودومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود، جایی که تمام احتمالات در رابطه با قهرمان فصل تغییر کرد و تیم فوتبال پرسپولیس در حالی که یک امتیاز از استقلال و سپاهان کمتر داشت در نهایت با اختلاف یک امتیاز بالاتر از سپاهان و چهار امتیاز بالاتر از استقلال به هشتمین عنوان قهرمانی خود در تاریخ لیگ برتر فوتبال دست پیدا کند.

همه چیز از هفته بیست‌وهفتم آغاز شد، جایی که پرسپولیس موفق شد با تک گل عیسی آل کثیر یکی از حساس‌ترین دربی‌های پایتخت را با برتری پشت سر بگذارد و ضمن عبور از استقلال و به لطف توقف عجیب سپاهان در اصفهان مقابل ملوان بندرانزلی به تنهایی در صدر جدول قرار بگیرد.

سپاهان در حالی که با گل شهریار مغانلو از شاگردان مهدی تارتار جلو بود که گل سهیل فدارکار در دقیقه 87 تمام معادلات قهرمانی را بهم ریخت و فرمان قهرمانی در دست سرخ‌های پایتخت قرار گرفت.

استقلال در هفته بیست‌وهشتم با توقف مقابل صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی تقریبا از کورس قهرمانی کنار رفت و تنها بر روی کاغذ این شانس را داشت تا بتواند با معجزه دو هفته پایانی را پشت سر بگذارد. این‌بار نوبت مهدی ممی‌زاده بود تا تک گل پیمان بابایی را در آزادی جواب دهد و رویای قهرمانی هواداران استقلال را نقش بر آب کند.

سپاهان اما موفق شد با گل به خودی سینا بختیاری و گلزنی نیلسون جونیور، نفت مسجد سلیمان را مغلوب کند و امیدوار به توقف پرسپولیس مقابل پیکان باشد تا بتواند صدرجدول را پس بگیرد. اما شاگردان یحیی گل‌محمدی با تک گل مهدی ترابی از روی نقطه پنالتی موفق شدند از سد خوردوسازان عبور کنند و همچنان در صدر جدول باقی بمانند.

هفته بیست‌وهشتم اما به صورت مشترک برگزار شد و شاگردان مورایس موفق شدند با 5 گل پیکان را در ورزشگاه نقش جهان مغلوب کنند و در مقابل پرسپولیس نیز در ورزشگاه آزادی با چهار گل گل‌گهر را از پیش رو برداشت تا تکلیف قهرمانی به روز پایانی کشیده شود.

هفته پایانی لیگ‌برتر نیز به صورت هم‌زمان پیگیری شد. پرسپولیس موفق شد در مازندران با نتیجه 4 بر صفر نساجی را مغلوب کند و در مقابل سپاهان نیز به سختی با برتری 2 بر یک مقابل مس کرمان حکم سقوط این تیم به لیگ را امضا کند و به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند. در نهایت پرونده لیگ برتر در آخرین روزهای اردیبهشت ماه با قهرمانی پرسپولیس بسته شد و تیم‌های مس‌کرمان و نفت مسجد سلیمان نیز به لیگ یک سقوط کردند.

مشخص شدن قهرمانان لیگ‌های اروپایی؛

منچسترسیتی در هفته سی و هفتم از رقابت‌های لیگ برتر انگلیس موفق شد به فاصله یک هفته تا پایان این رقابت‌ها به لطف توقف آرسنال مقابل ناتینگهام فارست برای پنجمین بار طی 6 فصل اخیر فاتح لیگ برتر انگلیس شود. این هفتمین قهرمانی سیتیزن‌ها بود تا بعد از منچستریونایتد رکورددار قهرمانی در لیگ برتر باشند.

تیم فوتبال بارسلونا نیز با برتری 4 بر 2 در دربی کاتالونیا مقابل اسپانیول موفق شد با 85 امتیاز و به فاصله چهار هفته تا پایان رقابت‌های لالیگا اسپانیا برای بیست‌وهفتمین بار قهرمانی این رقابت‌ها را بدست بیاورد. در نهایت بارسلونا با 88 امتیاز و با اختلاف 10 امتیازی از رئال مادرید فصل را به پایان رساند.

تیم فوتبال ناپولی در فاصله 5 هفته تا پایان رقابت‌های سری‌آ ایتالیا موفق شد با تساوی یک بر یک مقابل اودینزه با 80 امتیاز و اختلاف 16 امتیازی نسبت به لاتزیو تیم دوم جدول پس از 33 سال فاتح اسکودتو شود. این سومین قهرمانی ناپولی در تاریخ سری‌آ بود. این تیم پیش از این در سال‌های 1987 و 1990 دو قهرانی خود را کسب کرده بود. لوچیانو اسپالتی با 64 سال و 58 روز سن به مسن‌ترین مربی فاتح سری‌آ تبدیل شد.