دوشنبه 2 مهر 1403

سخنگوی شورای شهر: موضوع انتقال پایتخت در شورا مطرح نشده است

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
سخنگوی شورای شهر: موضوع انتقال پایتخت در شورا مطرح نشده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص انتقال پایتخت گفت: هنوز موضوعی با این عنوان در شورا مطرح نشده تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رییس‌جمهور کشورمان روز 17 شهریورماه 1403 پس از بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) گفت که تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم.

وی تاکید کرد: کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابجا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.

شهردار تهران نیز در روزهای گذشته در اظهار نظری راجع به انتقال پایتخت عنوان کرد که در صورت انتقال پایتخت، شهر تهران از پیوستگی‌های متعدد و پراکندگی ساختمان‌های ادارات نجات پیدا می‌کند و با این اقدام یک پردیس مرکزی ویژه اداری در اطراف تهران ایجاد می‌شود.

علیرضا نادعلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص این موضوع اظهار کرد: این موضوع که آیا با انتخاب شهر دیگری بعنوان پایتخت می‌توان مشکلات فعلی این کلانشهر را حل کرد تقریبا از دید کارشناسان نگاه موفقی نبوده و بعضا رد شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگه داشت پایتخت و حل مشکلات آن نیازمند عزم ملی است، ادامه داد: خیلی وقت‌ها برای کاهش مشکلات پایتخت عزم ملی و همت عمومی صرف نمی‌شود تا مشکلات کاهش یابد لذا معتقدم باید عزم ملی برای رفع آنها اختیار کرد.

نادعلی در ادامه افزود: اینکه بگوییم شهری که مرکز ایران است خودش مشکلاتش را حل می‌کند نگاه اشتباهی است کما اینکه شاهد بودیم که همکاری خوب هیات دولت و شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی که در دولت قبل اتفاق افتاد، نتایج خوبی بدنبال داشت که اکنون شاهد رونمایی بخش بخش آن و بهبود خدمات رسانی به مردم هستیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه گره مباحثی همجون آلودگی هوا تنها بدست شهرداری باز نمی‌شود و نیازمند عزم ملی است، افزود: شهرهایی در کشورهای دنیا وجود دارد که مسایل شان پیچیده تر از و آلودگی هوا بغرنج تر از تهران رنج می‌برند اما آنها توانستند با تدبیر و عزم عمومی مسایل و آلودگی هوا را تا حدودی کنترل و برطرف کنند بطوریکه وضعیت اکنون شان با گذشته قابل مقایسه نیست و وضع خیلی خوبی دارند این تجربه‌های دنیاست که باید از آنها بهره مند شویم.

نادعلی با تاکید بر اینکه می‌توان بجای انتقال پایتخت از تجربه‌های روز دنیا برای حل مشکلات شهر تهران استفاده کنیم، یادآور شد: با عزم ملی و با استفاده از فن آوری روز دنیا قادر خواهیم بود شرایط بهتری در پایتخت برای رفع مشکلات شهری ایجاد کنیم، این تجربه موفق در برخی کشورهای دنیاست.

این عضو شورای شهر گفت: به نظرم جابجایی پایتخت به یک کلانشهر دیگر سبب انتقال مشکلات از نقطه‌ای به نقطه دیگر خواهد شد و بدون شک مشکلات جدیدتری در شهر دیگری که فاقد زیرساخت‌های لازم است ایجاد می‌کند که نیازمند صرف هزینه هنگفت هم است.

سخنگوی شورای شهر: موضوع انتقال پایتخت در شورا مطرح نشده است 2