جمعه 28 اردیبهشت 1403

سخنگوی قوه قضائیه: کسانی که به آمران به معروف تعرض کنند، مجازات خواهند شد / آخرین وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سخنگوی قوه قضائیه: کسانی که به آمران به معروف تعرض کنند، مجازات خواهند شد / آخرین وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا

ایسنا نوشت: سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز به پرسش خبرنگاران جواب داد.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه چه حمایتی از آمرین به معروف انجام می دهد؟ گفت: طبق قانون مصوب 23 فروردین 94 مجلس مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قوه قضاییه طبق قانون خود را موظف به اجرای قوانین در این خصوص می‌داند. به عنوان نمونه در ماده 7 قانون مزبور اعلام کرده که مجازات اشخاصی که اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف کنند، قابلیت تخفیف و تعلیق ندارند و صدور حکم آنان نیز قابل تعویق نیست. این سلسله عناوین در قانون مجازات اسلامی به عنوان تاسیسات جدید می‌درخشد. در ماده 9 این قانون آمده اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند در مقابل اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانعی ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده باشد، علاوه بر مجازات در نظر گرفته شده موجب محکومیت به حبس تعزیری و جزای نقدی می‌شود. بر اساس ماده 11 قانون مذکور، قوه قضاییه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این موضوع، شعب ویژه‌ای تشکیل دهد و طبق تبصره‌ای در همین ماده قانونی، آمران و ناهیان از منکر مورد حمایت قوه قضاییه هستند.

ستایشی گفت: در تهران، ناحیه 38 دادسرای تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلاقی به این مهم پرداخته و کسانی که به افراد مورد هدف، تعرضی داشته باشند در چارچوب قانون و مطابق موازین قانونی در صورت احراز جرم با آن‌ها برخورد می‌شود و هیچ تخفیف و امتیازی به آن‌ها داده نمی‌شود. همچنین با سرعت و دقت به این موضوع رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا گفت: پس از گزارش مرجع انتظامی، پرونده در ناحیه 35 دادسرای انقلاب تهران مطرح و در حال تحقیقات مقدماتی است و هر زمان رسیدگی شد اطلاع رسانی می شود.

233233

کد خبر 1764123