یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

سردار تنگسیری: می‌توانیم مشاغل بسیاری را در جزایر سه‌گانه ایرانیِ خلیج‌فارس ایجاد کنیم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سردار تنگسیری: می‌توانیم مشاغل بسیاری را در جزایر سه‌گانه ایرانیِ خلیج‌فارس ایجاد کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در برنامه تلویزیونی ثریا که امشب (یکشنبه، دوم مهرماه) از شبکه اول سیما پخش شد با اشاره به اهمیت موقعیت جزایر سه‌گانه ایرانی (نازعات) در خلیج فارس، گفت: ایران و 7 کشور در منطقه هستند که خلیج فارس میراث آن‌ها محسوب می‌شود. با نگاه به تاریخ مشاهده می‌کنیم که خلیج فارس از گذشته تاکنون پسوند فارسی و ایرانی داشته است که در اسامی آن به زبان‌های مختلف مشاهده می‌شود.

وی افزود: طولانی‌ترین ساحل در خلیج فارس متعلق به ایران است که یک هزار و 375 کیلومتر را شامل می‌شود‌. کمترین عرض خلیج فارس در تنگه هرمز است از جزیره لارک تا جزیره سلامه و بیشترین عرض آن 380 کیلومتر است.

سردار تنگسیری، با اشاره به اهمیت خلیج فارس، بیان کرد: این منطقه یک منطقه حساس است که نه فقط به علت نفت و گاز موجود در منطقه بلکه به دلایل تاریخی نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: اگر به تاریخ بازگردیم در قرن پانزدهم میلادی یعنی سال 1508 میلادی مشاهده می‌کنیم، پرتغالی‌ها با قایق‌ها و کشتی‌های بادبانی خود از فاصله دور به این منطقه سفر کرده و با مشقت فراوان در ساحل جاسک و مسقط مستقر شده بودند. سپس در جزیره هرمز، بندرعباس و قشم نیز مستقر می‌شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه هنگام حمله پرتغالی‌ها به بندرعباس و استقرار در آن هنوز نفت و گاز این منطقه کشف نشده بود، تصریح کرد: آنها به دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس در آن مستقر شده بودند و یک قلعه به نام آلوکرک نیز در جزیره هرمز ساخته‌اند.

وی افزود: پرتغالی‌ها برای ساخت این قلعه سنگ خاصی را از زیر زمین استخراج کرده و آنها را با ساروج به یکدیگر متصل کرده بودند. ساخت این قلعه 35 سال به طول می‌انجامد و پرتقالی‌ها 117 سال در این منطقه حضور داشته‌اند.

سردار تنگسیری با اشاره به حضور استعمارگران انگلیسی در منطقه خلیج فارس پس از پرتغالی‌ها، تاکید کرد: بیگانگان از دیرباز تاکنون چشم طمع به این منطقه داشته‌اند. اکنون هم که منابع نفت و گاز در این منطقه وجود دارد، بیگانگان بیشتر نسبت به منطقه خلیج فارس حریص شده‌اند.

وی ادامه داد: هنگامی که کشتی وارد خلیج فارس می‌شود جزایری که مشاهده می‌کنند به ترتیب لارک، هرمز، قشم، هنگام و تنب بزرگ نام دارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت: جزیره تنب بزرگ مانند یک ناو هواپیمابر غرق نشدنی در میانه تنگه هرمز قرار داشته و بر آبراه‌های ورودی و خروجی تنگه هرمز تسلط کامل دارد. در 8 مایلی تنب بزرگ نیز جزیره تنب کوچک قرار دارد و پس از آن نیز جزیره بوموسی واقع شده است.

وی افزود: جزایر تنب بزرگ, تنب کوچک و بوموسی در عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس واقع شده‌اند. عمق خلیج فارس زیر 100 متر است که بیشترین عمق در منطقه بین این سه جزیره است که 99 متر عنوان می‌شود.

سردار تنگسیری با بیان اینکه جزایر سه گانه ایران بهترین صید گاه ماهی است، گفت: این سه جزیره و به همراه جزایر فارور، سیری و فارورگان (فارور کوچک) بر آبراه‌های ورودی و خروجی تسلط کامل دارند.

وی ادامه داد: خداوند به ما عنایت کرده و در ساحل خلیج فارس که سمت ایران قرار دارد، بیشترین عمق دیده می‌شود به نحوی که روبروی جزیره کیش منطقه‌ای به نام ارتفاعاتی وجود دارد که لندینگ کرافت می‌تواند در آنجا بیچ کرده و تجهیزات خود را تخلیه کند. اما در ساحل جنوبی خلیج فارس مجبور هستند که از آبراه‌ها وارد شوند.

در حال تکمیل...

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

علیرضا تنگسیری

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی دریایی سپاه ندسا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
سردار تنگسیری: می‌توانیم مشاغل بسیاری را در جزایر سه‌گانه ایرانیِ خلیج‌فارس ایجاد کنیم 2
سردار تنگسیری: می‌توانیم مشاغل بسیاری را در جزایر سه‌گانه ایرانیِ خلیج‌فارس ایجاد کنیم 3