یک‌شنبه 15 مهر 1403

سرنوشت دلار در دولت آینده | بازار ارز به کدام سمت می رود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سرنوشت دلار در دولت آینده | بازار ارز به کدام سمت می رود؟

با اعلام نتیجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، دلار برای مدت کوتاهی به کریدور پنجم بازگشت، اما افزایش تقاضا باعث شد که ارزش این اسکناس به کریدور بالاتری منتقل شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، روند بازار ارز به عوامل اقتصادی وابسته است و تحت تأثیر رویدادهای سیاسی قرار نمی‌گیرد. علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی، با اشاره به کسری بودجه در سال 1403، معتقد است که افزایش قیمت دلار غیرممکن است.

موضوع برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد و هفته‌های ابتدایی تیر به عنوان عامل بازدارنده برای جهش قیمت در بازار‌های مالی عمل کرد. با مشخص شدن نتیجه انتخابات و پیروزی نامزد میانه‌رو، دلار به کریدور پنجم برگشت، اما در این محدوده کمتر از چند ساعت دوام داشت و بار دیگر در کریدور ششم معامله شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، دلار به عنوان لیدر اصلی تعیین قیمت در سایر بازار‌ها به اخبار و رویداد‌های سیاسی واکنش عمیق و بلندمدتی نشان نمی‌دهد و از متغیر‌های اقتصادی پیروی می‌کند.

در همین راستا علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی، در خصوص روند قیمت دلار در هفته‌های پیش رو با تکیه بر مشخص شدن نتیجه انتخابات گفت: «در موضوع دلار و طلا با تکیه بر رویداد‌های سیاسی، افت قیمت شدیدی نخواهیم داشت. تنها تاثیری که بازار‌های مالی می‌توانند از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید بگیرند این است که قیمت‌ها با شیب ملایم‌تر، روند صعودی در کوتاه‌مدت طی کنند.»

او در خصوص رویه قیمت دلار در بلندمدت اظهار کرد: «با توجه به بسته شدن بودجه 1403 در دولت سیزدهم، در بلندمدت و تا پایان بودجه امسال روند صعودی اسکناس آمریکایی را شاهد خواهیم بود.»

طباطبایی به افزایش قیمت دلار، افزایش نقدینگی و طبعاً افزایش قیمت طلا در بلندمدت اشاره کرد و افزود: «شاید بتوان گفت تاثیری که انتخابات اخیر بر بازار‌های مالی می‌گذارد این است که در کوتاه‌مدت صعود قیمت‌ها با شیب ملایم‌تری رخ می‌دهد.»

امیدواری‌ای که نتیجه انتخابات ایجاد کرده، ریتم قیمت‌ها را تعدیل می‌کند

این کارشناس بازار‌های مالی به کف و سقف اسکناس دلار تا پایان سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: «پله‌های پایانی کریدور پنجم و نیمه کریدور هشتم را می‌توان کف و سقف قیمت دلار تا پایان امسال در نظر گرفت. با توجه به امیدواری‌ای که انتخابات اخیر در جامعه نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی به وجود آورده، شاید ریتم صعودی قیمت‌ها مقداری تعدیل شود.»

طباطبایی ادامه داد: «قیمت دلار به نقدینگی و کسری سالانه موجود در بودجه بستگی دارد؛ بودجه 1403 بسته شده و تغییر رویه و جبران کسری بودجه 1403 از دست این دولت خارج است؛ بنابراین برای دلار روند کاهشی پیش‌بینی نمی‌کنم.»

قیمت دلار در روز جاری

بازار ارز تهران در روز یکشنبه شاهد افزایش قیمت دلار نسبت به روز قبل بود؛ این تغییر نشان از پولبک یا اصلاح قیمت دلار داشت و هیچ تغییر مهمی در روند بازار مشاهده نشد. این موضوع به خوبی در روند بازار پس از انتخابات در سال‌های گذشته نمایان بوده است. از سال 92 تا به امروز، همواره هفته پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، بازار ارز مسیر نزولی را پیش گرفته و هیچگاه مسیر صعودی را طی نکرده است.

معامله گران معتقدند دلار امروز پولبک زده است تا محدوده نوسان قیمتی جدید خود را مشخص کند. قیمت دلار در جریان معاملات روز گذشته در کانال 59 هزار تومان نوسان داد و با شروع معاملات در 59 هزار و 150 تومان، در نیمه دوم روز تا 59 هزار و 850 تومان بالا رفت و در نهایت با 59 هزار و 650 تومان به کار خود پایان داد. دلار در معاملات پشت خطی اما خلاف مسیر روز گذشته، افت قیمت را تجربه کرد و به 59 هزار و 200 تومان رسید.