شنبه 14 مهر 1403

سرنوشت طلا در دستان فدرال رزرو / قیمت سکه در آستانه فاز اصلاحی / پیش‌بینی قیمت سکه امروز 14 مهر 1403

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سرنوشت طلا در دستان فدرال رزرو / قیمت سکه در آستانه فاز اصلاحی / پیش‌بینی قیمت سکه امروز 14 مهر 1403

اقتصادنیوز: تحلیلگران معتقدند عبور بازار طلا و سکه از مرز مقاومتی نیازمند سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی و نوسانات بیشتر دلار است؛ موضوع مهمی که باید دید بر روند معاملات امروز اثرگذار خواهد بود؟

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه سومین هفته مهر را در سایه نوسانات مثبت قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته گذشته آغاز خواهد کرد؛ روندی که در پی آن قیمت دلار و سکه در کانال جدید قرار گرفتند. معامله‌گران فنی معتقدند «اخبار سیاسی» و «نوسانات بازارهای مالی» دو مولفه موثر بر روند بازار در روز پنجشنبه بودند و در حالیکه اونس طلا به عنوان نقش آفرین اول این روزهای بازار در نیمه دوم معاملات پنجشنبه، نوسان نزولی به ثبت رساند و 2649 دلار قیمت خورد؛ طلا و سکه در مسیر متفاوت گام نهادند؛ روندی که به عقیده معامله گران ناشی از اثرپذیری بازار طلا و سکه از نوسانات دلار بود.

با این حال، قیمت طلای آبشده معاملات آخرین روز کاری هفته را در میانه کانال 17 میلیون تومان آغاز کرد و سپس در پایان معاملات با 17 میلیون و 770 هزار تومان بسته شد. در معاملات پشت خطی جمعه، قیمت طلای آبشده با کاهشی که تجربه کرد، به 17 میلیون و 349 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم چهار میلیون و 50 هزار تومان معامله شد.

سکه امامی هم که در آغاز فعالیت بازار 47 میلیون و 600 هزار تومان ارزش گذاری شده بود؛ در ادامه معاملات با ورود به کانال جدید، 48 میلیون و 850 هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب به 28 میلیون و 600 هزار تومان و 19 میلیون و 500 هزار تومان رسید. قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز جمعه اما کمی عقب نشست و 48 میلیون و 650 هزار تومان خرید و فروش شد و نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 26 میلیون و 800 هزارتومان و 17 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خوردند. سکه گرمی هم هشت میلیون و 100 هزار تومان در حال معامله بود.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب‌های قیمتی هم در هفته گذشته با افزایش همراه شدند و حباب سکه به بالای 19 درصد و حباب طلای آبشده به بالای 2 درصد رسید. تحلیلگران معتقدند افزایش حباب‌ها نشان‌دهنده «انتظارات منفی در بازار» است که از نگرانی‌های ناشی از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی نشات گرفته است.

با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند عبور بازار از مرز مقاومتی نیازمند سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی و نوسانات بیشتر دلار است. در صورت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن و تشدید ریسک‌های سیاسی، طلای آبشده می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد و حتی سطوح جدیدی را تجربه کند. در مقابل، در صورت فروکش کردن تنش‌های سیاسی و کاهش تقاضا، بازار احتمالاً وارد فاز اصلاحی خواهد شد و قیمت به سمت سطوح حمایتی حرکت می‌کند. این گروه با توجه به نوسانات اخیر و داده‌های اقتصادی ایالات متحده معتقدند اونس طلا که در حال حاضر 2654 دلار قیمت خورده است، در یک نقطه حساس قرار گرفته و داده‌های اقتصادی، به‌ویژه افزایش فعالیت بخش خدمات ایالات متحده در ماه سپتامبر و در عین حال کاهش اشتغال در این بخش، تاثیرات مهمی بر بازار طلا داشته است. تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم این شرایط در بازار کار آمریکا، اونس طلا می‌تواند همچنان به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران جذاب باقی بماند و این موضوع از افت شدید قیمت جلوگیری خواهد کرد. این در حالیست که انتظارات برای کاهش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نوامبر نیز فشار مضاعفی بر دلار وارد خواهد کرد که می‌تواند به نفع طلا تمام شود.

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازارهای مالی نشان می‌دهد، اونس طلا در کوتاه‌مدت به نوسانات محدودی ادامه خواهد داد و محدوده مقاومتی 2670 دلار تا 2680 دلار به عنوان یک سطح کلیدی برای خریداران باقی خواهد ماند. به عقیده این گروه اگر طلا بتواند از این محدوده مقاومتی عبور کند، احتمال رشد بیشتر تا سطح 2700 دلار وجود دارد. اما در صورت عدم عبور از این سطح، ممکن است طلا وارد فاز اصلاحی شود و به سمت سطوح حمایتی پایین‌تر مانند 2640 دلار حرکت کند.

معامله‌گران فنی معتقدند قیمت سکه امامی در روزهای آینده در محدوده حساسی قرار خواهد گرفت و اولین سطح حمایتی مهم برای سکه 46 میلیون و 800 هزار تومان است و در صورت کاهش قیمت به این سطح، افزایش تقاضا و ورود خریداران به بازار ممکن است از ریزش بیشتر جلوگیری کند. به گفته معامله‌گران، این سطح حمایتی از گذشته به عنوان یک نقطه بازگشتی قوی عمل کرده است و در صورت حفظ این سطح، احتمال بازگشت قیمت به روند صعودی وجود دارد. از سوی دیگر، مرز مقاومتی اصلی سکه در محدوده 49 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته است. در صورتی که قیمت سکه بتواند این سطح مقاومتی را بشکند و در بالای آن تثبیت شود، احتمال رشد بیشتر قیمت و ورود به کانال‌های بالاتر وجود دارد. با این حال، عبور از این مرز مقاومتی نیازمند تقاضای قوی در بازار و نوسانات مثبت در قیمت دلار و اونس جهانی است. در صورت ناتوانی سکه در عبور از مرز 49 میلیون و 200 هزار تومان، احتمال ورود بازار به فاز اصلاحی و کاهش قیمت وجود دارد و سکه ممکن است به سمت سطوح حمایتی قبلی بازگردد.

براساس نظر تحلیلگران بازارهای مالی، قیمت طلای آبشده در آینده نزدیک همچنان به شدت تحت تأثیر نوسانات قیمت دلار و اونس طلا قرار خواهد داشت. با توجه به شرایط فعلی بازار جهانی و اخبار سیاسی، انتظار می‌رود که در صورت حفظ ثبات نسبی دلار در محدوده 60 تا 61 هزار تومان و نوسانات اونس طلا در کانال 2650 تا 2670 دلار، طلای آبشده نیز در کانال 17 میلیون تا 17 میلیون و 800 هزار تومان به نوسان خود ادامه دهد.

تحلیلگران معتقدند که اولین سطح حمایتی قوی برای طلای آبشده محدوده 17 میلیون و 300 هزار تومان است. در صورت کاهش قیمت به این سطح، ورود خریداران به بازار می‌تواند مانع از ریزش بیشتر قیمت شود. از سوی دیگر، در صورت عبور قیمت از مرز مقاومتی 17 میلیون و 800 هزار تومان و تثبیت در بالای این سطح، احتمال رشد قیمت تا سطوح بالاتر وجود دارد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
سرنوشت طلا در دستان فدرال رزرو / قیمت سکه در آستانه فاز اصلاحی / پیش‌بینی قیمت سکه امروز 14 مهر 1403 2