چهارشنبه 11 مهر 1403

سعادتمند: استقلال یک خارجی اصیل می‌خواهد / مدیرعامل خبرساز استقلال هنوز شاکی از فرهاد مجیدی!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
سعادتمند: استقلال یک خارجی اصیل می‌خواهد / مدیرعامل خبرساز استقلال هنوز شاکی از فرهاد مجیدی!

مدیرعامر سابق استقلال در گفت‌وگویی با اعتماد درباره شرایط این روزهای استقلال صحبت کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، استقلال بعد از شکست در دربی در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا به مصاف السد قطر رفت و با انجام یک بازی پر اشتباه شکست خورد تا جواد نکونام غزل خداحافظی را بخواند. خیلی‌ها اعتقاد دارند به جز نکونام مدیران استقلال هم باید از این تیم استعفا دهند، چرا که در ناکامی این تیم فقط کادرفنی مقصر نیست. شاید کمتر هوادار استقلال در ابتدای فصل فکرش را می‌کرد پس از واگذاری تیمش به هلدینگ خلیج فارس این اتفاقات را ببیند اما حالا یکی از پرافتخارترین تیم‌های کشورمان غرق در حاشیه است!

احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق استقلال، درباره وضعیت مدیریتی این روزهای باشگاه گفت: خب خودم چون مدیر باشگاه بودم صحبتی در این زمینه نکنم بهتر است اما صاحب این باشگاه هواداران هستند که سهمی هم نمی‌خواهند و فقط در برد خوشحال می‌شوند و با شکست غمگین می‌شوند. عصاره باشگاه استقلال در واقع همین هواداران هستند. من خیلی نمی‌خواهم پوپولیستی صحبت کنم اما این عین واقعیت است که هوادار هرچه می‌گوید حق دارد، بالاخره صاحبان اصلی باشگاه هستند. انتظار می‌رفت در ابتدای فصل هماهنگی بهتری به وجود می‌آمد مخصوصا بین کادرفنی، سرمربی و مدیریت باشگاه و همچنین جذب بازیکنان اثرگذار. الان هم استقلال بازیکنان خوب دارد اما در بعضی از پست‌ها نیاز بود که بازیکنان جدید جذب کنند تا بتواند بیشتر کمک کند. این حواشی از ابتدای فصل و به خصوص بعد از شکست مقابل استقلال خوزستان به وجود آمد باید مدیریت می‌شد و این حواشی را دفع کرد اما با برد در جام نخبگان مقداری آب روی آتش ریخته شد. اما آتش زیر خاکستر بود و بازی با السد را دیدید. نیمه دوم بازی با السد را هیچ استقلالی نمی‌تواند بپذیرد! از مدیریت و کادرفنی و بازیکنان همه در این باخت سهیم هستند. به نظر من، استقلال آن بزرگی خودش را در حال از دست دادن است و باید یک موشکافی اساسی شود. هرچند ما الان درگیر لیگ و آسیا و احتمالا به زودی شروع جام حذفی هستیم و همه اینها در یک بازه زمانی فشرده است که هرگونه تغییر و تحول هم باید خیلی مدبرانه و هوشمندانه باشد تا دوباره یک خون تازه‌ای به باشگاه تزریق شود و دوباره ریکاوری اساسی کنند و تیم هم به لیگ نخبگان برگردد و هم به لیگ داخلی.

سعادتمند که خود در زمان تحت مالکیت وزارت ورزش به صندلی مدیریت رسید درباره مقایسه انتخاب‌ها زیرنظر مالکیت جدید با قبل از آن گفت: اگر بخواهیم خیلی ایده‌آلیستی فکر کنیم باید باشگاه‌های بزرگ دنیا را الگو قرار دهیم و نحوه انتخاب مدیرعامل آنها را ماهم الگوبرداری کنیم و همان کار را انجام دهیم که متاسفانه فکر نمی‌کنم از چهل سال پیش تا الان این اتفاق افتاده باشد. همیشه انتخاب‌ها سلیقه‌ای بوده و در واقع برحسب شایسته‌سالاری مدیران بر اساس شاخصه‌های درست نبوده و حالا فراز و فرود هم داشته و اتفاقات خوب و اتفاقات ناخوشایند رخ داده اما روی یک اصول و یک مبانی مدیریتی که دارای شاخصه‌های کامل و فنی باشد تا حالا نداشتیم. در همه جای دنیا حتی موارد کیفی را تبدیل به کمی می‌کنند و برای آن شاخص تعریف می‌کنند. مدیریت که خودش حساب دو دوتا چهارتا است و می‌توان بر اساس شاخص‌های مختلف برای هر مدیری امتیازبندی کرد و بعد انتخاب شوند و با یک هیئت‌مدیره قوی کار را جلو ببرند‌.

او ادامه داد: نظرم این است که باید مدیریت استقلال و پرسپولیس الگوبرداری شود از کشورهای صاحب فوتبال و تراز اول دنیا. من خودم که انتخاب شدم از طریق وزیر وقت ورزش بود که روی انتخاب عکاس باشگاه هم باید به شش نفر توضیح می‌دادیم و هیچ اختیاری برای انجام کارهای اقتصادی و درآمدزایی و انتخاب بازیکن و سرمربی نداشتیم! به همین خاطر عمر مدیریت من در باشگاه استقلال کلاً 5 ماه و 16 روز بود که در این مدت مشکلی با بازیکنان نداشتیم! پرداختی‌ها را صد‌در‌صد انجام دادیم. همین‌طور در رده‌های پایه و آکادمی و حتی پیشکسوتان عزیز، حقوق و قراردادهای‌شان را پرداخت کردیم و از نظر چارترهای پرواز و البسه و زمین هیچ مشکلی نداشتیم. اما روی بحث‌های سلیقه‌ای که با دوستان بالادست داشتیم، مسائلی وجود داشت که برمی‌گردد به نداشتن شاخص که باعث می‌شود حتی مشاور وزیر هم می‌آید و در کار مدیرعامل دخالت می‌کند و در واقع دست و پای مدیرعامل را می‌بندد! زمان ما که اینطور بود اما الان با توجه به اینکه هدلینگ خلیج فارس به لحاظ اقتصادی و مالی می‌تواند خیلی اثرگذار باشد چون همیشه بالای هشتاد درصد مشکلات استقلال مالی بوده که الان هدلینگ می‌تواند آن را حل کند. باید با بزرگان و دلسوزان و مدیران استقلالی که صاحب تجربه و تخصص هستند در ابتدای فصل صحبت می‌کردند و یک تیم هماهنگ و به شکل یک متحد وارد مسابقات می‌شدند.

وی در خصوص جدال دوران مدیریت خودش با فرهاد مجیدی سرمربی وقت استقلال که چیزی شبیه به بحث‌های امسال و پارسال نکونام و مدیریت این باشگاه است عنوان کرد: من قبل از اینکه بیایم آقای مجیدی مخالفت شدید کرد چون اصلا من را نمی‌شناخت و اصراری داشت روی بازیکنان تا بیانیه صادر کنند از کاپیتان تا سایر بازیکنان. بعد که شرایط متعادل را دیدند تک‌تک برای آن بیانیه به نوعی عذرخواهی کردند چون من هنوز کارم را شروع نکرده بودم و مجیدی اصلا باشگاه نیامد و من دو بار سراغ ایشان رفتم چون استقلال خیلی مهم‌تر از آدم‌هایی است که با هر سمتی در آنجا کار می‌کنند، حالا چه مدیر چه سرمربی اینها همه یک بخش کوچک از باشگاه بزرگ استقلال است. ما هم برای همین این کار را انجام دادیم و بعدش هم فضای بسیار خوبی به وجود آمد. درست که دوم شدیم اما 14 امتیاز اختلاف داشتیم و حق مدیرعامل بود که در صورت عدم نتیجه‌گیری بتواند مربی بهتری بیاورد ما هم باب مذاکره با مربی دیگر را باز کرده بودیم البته در صورتی که اگر با مجیدی در حذفی و لیگ قهرمانان آسیا در سال 99 نتیجه می‌گرفتیم ادامه می‌دادیم اما متاسفانه ایشان استعفا داد و آن داستان‌ها به وجود آمد و بعد ما به ناحق توسط مسئولان محترم وزارت ورزش عزل شدیم. صحبت‌ها در این باره بماند برای وقت دیگر وگرنه ما مشکلی نداشتیم. اما الان اختلافی که بین سرمربی محترم و مدیرعامل محترم به وجود آمده باید در همان ابتدای فصل حل و فصل می‌شد نه اینکه در مسابقات این زخم کوچک باز شود و این اتفاقات رخ دهد.

سعادتمند در خصوص وضعیت کادرفنی آینده استقلال گفت: امیدوارم بهترین تصمیم گرفته شود اما من اگر بودم تحت هر شرایط با نهایت احترام به همه مربیان بزرگ و نامدار ایرانی هرگز در باشگاه استقلال با مربی داخلی کار نمی‌کردم. استقلال و حتی پرسپولیس که این تیم هم بسیار بزرگ است هردو نیازمند مربیان بزرگ و رزومه‌دار خارجی هستند. مربی داخلی همه عزیزان کاربلد هستند و می‌توانند کارشان را انجام دهند اما شک نکنید که ما در داخل گروه‌هایی داریم که وابسته به یک نفر دیگر هستند و هرگروه یکی را دارند و در واقع شرایط را مهیا نمی‌کنند و با یکی، دو باخت، گروهی که هوادار مربی دیگری هستند می‌آیند شرایط را نامتعادل می‌کنند و فضا را برهم می‌ریزند؛ به همین خاطر باید یک مربی نامدار و اصیل و رزومه‌دار که سابقه‌اش نشان دهد در 10 سال گذشته چه کارنامه‌ای داشته بیاید و چنین مربی جذب شود. آن هم در تمرینات آغاز فصل یعنی چهل، پنجاه روز مانده به شروع مسابقات باید مربی اصیل خارجی را جذب کرده باشید و با همان مربی اردو و بدنسازی را انجام دهید و تمام اتفاقاتی که باید برای باشگاه لازم است رخ دهد دو ماه قبل از شروع لیگ داشته باشید.

اگر شما الان مدیرعامل استقلال بودید از نکونام حمایت می‌کردید؟ سوال بعدی از سعادتمند بود که در پاسخ گفت: نه. اما الان هم باید حساب شده جلو رفت. این تیم نیاز به مربی خارجی اصیل دارد تا تلنگری به باشگاه بزند. حالا شاید دو، سه هفته طول بکشد اما با نفراتی که داریم می‌شود اتفاقات خوب را رقم زد.

سعادتمند: استقلال یک خارجی اصیل می‌خواهد / مدیرعامل خبرساز استقلال هنوز شاکی از فرهاد مجیدی! 2
سعادتمند: استقلال یک خارجی اصیل می‌خواهد / مدیرعامل خبرساز استقلال هنوز شاکی از فرهاد مجیدی! 3