چهارشنبه 18 مهر 1403

سفر دولت، سکوی جهش توسعه‌ای خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفر دولت، سکوی جهش توسعه‌ای خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید 23 تیرماه سال 98، به خراسان شمالی سفر کردند که در جریان این سفر علاوه بر افتتاح شماری طرح‌های عمرانی، چندین طرح نیز برای توسعه و آبادانی این استان مصوب شد که با اجرای آن، این خطه محروم، رشدی جهش‌گونه را تجربه خواهد کرد.

در سفر مزبور با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، 132 پروژه در قالب 30 طرح در بخش های زیرساختی و خدماتی از جمله راه و سدسازی، صنعتی، کشاورزی و بهداشتی، به طور متمرکز مورد بهره برداری قرار گرفت.

برای اجرای این طرح ها که در جای جای این استان افتتاح شد، هشت هزار و 420 میلیارد ریال اعتبار دولتی، 6 هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی و همچنین 594 میلیون یورو اعتبار ارزی هزینه شده بود که با اجرای این طرح‌ها برای 11 هزار و 784 نفر اشتغال ایجاد شده بود.

افتتاح این طرح‌ها که مهمترین آن افتتاح 2 واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، سد و شبکه چندیر در شهرستان راز و جرگلان، شرکت صنعتی فولاد آلیاژی کیمیای صبا، به عنوان بزرگترین پروژه بخش خصوصی در اسفراین، بهره برداری از 70 کیلومتر بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان، کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم و افتتاح بیش از 100 طرح و پروژه بخش کشاورزی این استان با اشتغالزایی برای هزار و 540 نفر بود، بارقه‌های امید را در دل مردم این سامان روشن کرد.

همچنین کاروان دولت تدبیر و امید در این سفر با تصویب اعتبارات و گذراندن مصوباتی برای استان خراسان شمالی، دریچه ای روشن را به روی توسعه اقتصادی و رونق اشتغال این خطه محروم گشود.

امضای 17 تفاهم‌نامه به ارزش 20 هزار میلیارد ریال

در سفر رییس جمهوری به خراسان شمالی همچنین 28 توافق در قالب 17 تفاهم نامه با حجم سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال به امضا رسید که از آن جمله تفاهم با شرکت ایمیدرو و ایدرو به مبلغ پنج هزار و 730 میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن ایران به مبلغ 29 هزار و 609 میلیارد ریال، تعدادی از بانک‌ها از قبیل ملی، سپه، صادرات و کشاورزی به مبلغ 30 هزار و 212 میلیارد ریال، مرکز ملی فرش ایران به مبلغ 730 میلیارد ریال و صندوق کارآفرینی امید به مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود.

همچنین تفاهم نامه‌ای با شرکت عمران و توسعه شایگان مبتکر به منظور مشارکت و طراحی و استحصال آب بین سد گلیل و سرانی به میزان 15 میلیون متر مکعب و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور تاسیس مدرسه صادرات و چند سازمان دیگر نیز در این سفر منعقد شد.

همزمان با کاروان دولت به استان خراسان شمالی، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های پنج ناحیه صنعتی در این استان نیز با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار به امضا رسید که مقرر شد این نواحی صنعتی روستایی در مدت 3 سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان و در مناطق خرق، صفی آباد، غلامان، جرگلان و پیش قلعه اجرا شود.

کلنگ‌زنی 28 پروژه

همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، عملیات اجرایی 28 طرح نیز با چهار هزار و 807 میلیارد ریال اعتبار دولتی و 6 هزار و 760 میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی آغاز شد تا با بهره برداری از آن برای هزار و 705 نفر اشتغال ایجاد شود.

اجرای کامل 26 پروژه مصوب سفر دولت در خراسان شمالی

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تاکنون 26 مورد از پروژه های مصوب سفر سال گذشته کاروان تدبیر و امید به استان به صورت کامل اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.

محسن محمدی هفته گذشته در نشست بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان اظهار داشت: اجرای 198 پروژه در قالب 44 طرح در دستور کار قرار گرفته بود که اکنون 26 پروژه 100 درصد انجام شده، 43 پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، 50 پروژه دارای پیشرفت 50 تا 80 درصد، 51 پروژه دارای پیشرفت زیر 50 درصد است و عملیات اجرایی 28 پروژه آغاز نشده است. وی افزود: کاروان دولت تدبیر و امید در سفر تیرماه 98 به این استان در حوزه عمران 44 مصوبه داشت که در این زمینه پنج هزار و 940 میلیارد ریال از منابع عمومی و سه هزار و 450 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی مصوب شد. وی گفت: در مجموع برای این طرح ها از محل منابع عمومی، 2 هزار و 950 میلیارد ریال در سال 98 و 2 هزار و 990 میلیارد ریال در سال 99 مصوب شد که از اعتبار مصوب سال 98 تا کنون بیش از 2 هزار و 40 میلیارد ریال، معادل 69 درصد تخصیص ابلاغ شده و از این مبلغ هزار و 914 میلیارد ریال، معادل 64.7 درصد تخصیص یافته است.

محمدی افزود: از مجموع سه هزار و 450 میلیارد ریال اعتبار مصوب صندوق توسعه ملی هم 990 میلیارد ریال در سال 98 و 2 هزار و 460 میلیارد ریال در سال 99 مصوب شد که از مجموع اعتبار مصوب تاکنون هزار و 152 میلیارد ریال، معادل 33.4 درصد تخصیص ابلاغ شده و میزان نقدینگی پرداخت شده هزار و 142 میلیارد ریال معادل 33.1 درصد بوده است.

پیگیری استاندار برای تحقق مصوبات سفر 

آنچه که مردم خراسان شمالی را به تحقق برکات سفر سال گذشته کاروان دولت امیدوار کرده است پیگیری خستگی‌ناپذیر نماینده عالی دولت در استان برای اجرای بی کم و کاست طرح های مصوب این سفر و رایزنی با وزیران و مسوولان کشوری برای استیفای حقوق مردم این استان است. شاهد این مدعا حضور بیش از 60 مقام ارشد کشوری از جمله معاونان رییس جمهوری، اعضای هیات دولت، وزرا و معاونان آنان در خراسان شمالی، پس از سفر کاروان دولت بوده است که نتیجه تمام این رفت و آمدها، اختصاص اعتبارات وعده شده و حتی بیش از آن بوده است. استاندار خراسان شمالی دفاع تمام قدی از مصوبات پیشنهادی و مطالبات بحق مردم در جلسات مختلف داشته است که ماحصل تمام این پیگیری ها دو برابر شدن سقف اعتبارات دولتی بوده که به گفته او در این مسیر نباید از نقش مهم و همت مضاعف مدیران دستگاه های اجرایی غافل شد. استاندار خراسان شمالی همچنین اخیرا از پرداخت 11 هزار میلیارد ریال اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بخش های خصوصی استان برای سرمایه گذاری و تخصیص 65 درصدی اعتبارات سال 98 خبر داد و بر لزوم عملیاتی شدن امور با نگاه و افکاری بلند تاکید کرد.

نگاهی به روند اجرایی مصوبات سفر دولت و تاکیدات استاندار خراسان شمالی در جلسات پیگیری مصوبات سفر، نوید جهش توسعه و پیشرفت استان تا پایان دولت تدبیر و امید را می دهد.

*س_برچسب‌ها_س*