دوشنبه 11 تیر 1403

سلامت بیش از 27 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سلامت بیش از 27 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

سنندج - ایرنا - ربیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از ارزیابی 27 هزار و 902 نوآموز در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان در این استان خبر داد.

خلیل رنجبر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد چهار هزار و 23 نفر ارجاع هوش، 649 نفر ارجاع شنوایی، یک هزار و 371 نفر ارجاع بینایی، 87 نفر ارجاع جسمی - حرکتی و 35 نفرنوآموز نیز مشکوک به داشتن اختلال اتیسم تشخیص داده شدند.

وی افزود: از ارجاعات هوش یک هزار و 995 نفر دیرآموز بوده که نیاز به مراقبت آموزشی درمدارس عادی دارند و100 نوآموز آموزش پذیر (نیاز ویژه ذهنی) نیز برای ادامه تحصیل به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: از ارجاعات شنوایی 26 نفر دارای شنوایی یکطرفه، و21 نفر نیاز به سمعک با کمک معلم رابط داشته و به مدارس عادی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: از ارجاعات بینایی نیز 548 نفر نیاز به عینک، 139 نفر تحت درمان آمپلیوپی، 42 نفر تحت درمان دارویی وجراحی و هشت نفر با استفاده از کتاب درشت خط و معلم تلفیقی به مدارس عادی معرفی شدند.

رنجبر گفت: از ارجاعات جسمی حرکتی 16 نفر با کمک معلم رابط به مدارس عادی و 9 نفر هم به مدارس استثنایی جهت ادامه تحصیل معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه فعالیت پایگاه‌های سنجش از چهارم مرداد در استان آغاز شده است، تاکید کرد: برنامه سنجش شامل 2 مرحله ارزیابی اولیه وتخصصی است که در مرحله اولیه نوآموز به پایگاه سنجش مراجعه و از لحاظ وضعیت جسمانی و آمادگی تحصیلی توسط آزمایندگان ارزیابی شده ودر صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تاکید براینکه والدین در مورد سنجش سلامت فرزندان خود نگرانی نداشته باشند و در صورت امکان یک والد همراه نوآموز به پایگاه‌ها مراجعه کند، افزود: امسال معاینات عمومی پزشکی نوآموزان بدو ورود به مدرسه به دلیل پیشگیری از ابتلای نوآموزان به کرونا لغو شده ودر پایگاه‌ها فقط معاینات غربالگری (سنجش بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی)، وضعیت حرکتی و سوابق واکسیناسیون نوآموز بررسی می‌شود. در سال تحصیلی 99 - 98 تعداد 27 هزار و 434 نفر نوآموز بدو ورورد به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان، مورد ارزیابی‌های اولیه و تخصصی قرار گرفته و به مدارس معرفی شدند.

*س_برچسب‌ها_س*