شنبه 15 اردیبهشت 1403

سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت، سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و 1+4 بوده است.

ناصر کنعانی تصریح کرد، آخرین مذاکرات برجامی در شهریور 1401 آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود، اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری بر این اغتشاشات و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره گره زدن دستاورد‌های دستگاه دیپلماسی به مسائل اقتصادی و معیشت مردم گفت: در دولت سیزدهم با ماموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه روابط خارجی نیز شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشور‌های دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشور‌های دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود که تاکنون دستاورد‌های قابل توجهی را در ارتقای حجم و سهم روابط اقتصادی و تجاری خارجی ایران به همراه آورده است. این توافقات و نقشه‌های راه امضا شده می‌تواند ما را در بازه‌های زمانی میان مدت و بلندمدت به اثرگذاری در روابط اقتصادی خارجی رهنمون کند و در معیشت مردم هم تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

کنعانی همچنین درباره ادعای بلومبرگ در خصوص فروش نفت و مناسبات تجاری ایران گفت: ایران بار‌ها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک، معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر احیانا برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشور‌های دیگر نمی‌ماند. ما توانستیم به رغم تحریم‌ها هم نفت خود را صادر کنیم و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده، اما ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود باقی نخواهند ماند.