دوشنبه 2 مهر 1403

سه قطره خون

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
سه قطره خون

علی دارابی

یک ضارب غیر ایرانی در حرم امن امام رضا (ع) با سلاح سرد به سه روحانی حمله ور شد و آنها را با ضربات متعدد کارد سلاخی که تاکنون دو نفر آنها حجت الاسلام دارایی و اصلانی به شهادت رسیده اند و جناب پاکدامن روحانی سوم هم حال وخیمی دارد. در این باره چند نکته قابل توجه است؛

1- انگیزه ضارب یاضاربان هر چه باشد محکوم و مطروداست. گفته شده است جانی تکفیری بوده و مصاحبه ها و کلیپ های منتشره از وی گویای این مساله است که رسیدگی و صدور حکم در صلاحیت دادگاه خواهد بود که مردم منتظر شدید ترین حکم هستند تا هم نقش بازدارنده داشته باشد و هم عبرت آموز برای دیگران تا این اقدامات جنایتکارانه برای همیشه ریشه کن شود.

با این همه نباید این حادثه دستمایه اختلاف افکنی جدید میان شیعه و سنی و یا ایرانی و افغانی شود. این جنایت را باید در رویکردی تکفیری - وهابیتی مورد بررسی قرارداد.

2- مسئولان امنیتی و حفاظتی آستان قدس رضوی بی شک مسئول مستقیم و پاسخگوی این کوتاهی و یا قصور هستند و جای هیچ اغماض و چشم پوشی ندارد. امنیت حرم رضوی خود یک مساله اساسی است که نباید هیچ وقت دستکم گرفته شود.

3- حوزه های علمیه و روحانیت در تاریخ ایران همواره به مثابه سرمایه اجتماعی و از مردمی ترین تشکل ها محسوب میشود.

در همه فراز و فرودهای تاریخی و اجتماعی راهنما، حامی، همراه و خادم مردم بوده است. در دوران دفاع مقدس جمع زیادی از آنان در جبهه های جنگ علیه دشمن بعثی به شهادت رسیدند عده ای از آنان اسیر و جانباز شدند.

حجت الاسلام اصلانی که در این حادثه شهید شد خود رزمنده و برادر دو شهید سرفراز دوران جنگ تحمیلی بود.

4- این حوادث و رخدادها در عین حال مملو از درس ها و عبرت آموزی است. بسیار بجاست حوزه های علمیه و روحانیت شریف و متعهد همانطور که استاد شهید مرتضی مطهری (ره) فرمود خود در نقش اصلی و با صلاحیت ترین نهاد به آسیب شناسی نهاد روحانیت، چالش ها، فرصت ها و مطالباتی که افکار عمومی از آنها دارند پیشگام شود.