جمعه 28 اردیبهشت 1403

سوت زنی | 4 دکل غیرمجاز در محلاتی، 10 ساله شدند / اهالی محله مخبر منتظر اجرای رای کمیسیون ماده 100 و دیوان عدالت اداری

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سوت زنی | 4 دکل غیرمجاز در محلاتی، 10 ساله شدند / اهالی محله مخبر منتظر اجرای رای کمیسیون ماده 100 و دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، نصب چهار دکل بدون مجوز روی پشت بام یک ساختمان مسکونی حوالی اتوبان محلاتی چند سالی است که برای ساکنان منازل اطراف این ساختمان ایجاد مزاحمت کرده است. ارتفاع برخی از ساختمان‌های اطراف این ملک بیشتر از دکل‌ها است و همین امر منجر شده تشعشات ناشی از وجود این دکل‌ها در ساختمان‌های اطراف بیشتر شود و سلامت ساکنان این ساختمان را به خطر بیاندازد.

یکی از اهالی این محل در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید یکی از همسایگان از تشعشات ناشی از این دکل‌ها مبتلا به سرطان شده است و چند وقتی است که در حال شیمی درمانی است. این دکل‌ها منجر به مرگ تدریجی همسایگان شده است و با وجود پیگیری چند ساله اهالی محل همچنان موفق به جمع آوری این دکل‌ها نشده‌ایم. نداشتن مجوز لازم و نصب غیراستاندارد و ناایمن بودن این دکل‌ها از دیگر مشکلاتی است که مطرح است و با وجود پیگیری‌های قانونی این دکل ها حدود 10 سال است که پابرجاست.

اصل ماجرا چیست؟ 

بیش از 10 سال است که پشت بام یک ساختمان 4 طبقه واقع در خیابان نقی‌زاده سرهنگ آبادی اتوبان محلاتی (شهرداری ناحیه یک منطقه 14 شهرداری تهران) به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل اجاره داده شده که شرکت ایرانسل دو دکل و مابقی اپراتورها به‌صورت جداگانه دکل نصب کرده‌اند و مالک ساختمان نیز پاسخگوی این مسئله نیست، ساختمان را اجاره داده و به محله دیگری نقل مکان کرده است.

زمانی که این دکل‌های غیرمجاز راه‌اندازی شده‌اند، ساختمان‌های چند طبقه در محله مذکور بسیار کم بودند اما اکنون دیگر خبری از آن خانه‌های کم ارتفاع نیست و اکنون ساختمان‌های مجاور آن چندطبقه هستند و ارتفاع ساختمان‌های اطراف بیش از دکل‌های موجود است و امواج و تشعشات این دکل‌های مخابراتی، مستقیم وارد خانه‌های مجاور می‌شود.

تعهدی محضری که 7 سال است روی کاغذ باقی ماند

سال 95 پس از پیگیری‌های شهرداری منطقه 14 و ساکنان محل به عنوان شاکی، مالک این ساختمان با حضور در محضرخانه تعهد محضری داد که ظرف 6 ماه دکل‌ها را جمع‌آوری کند اما اکنون پس از 7 سال هیچ اقدامی برای جمع‌آوری دکل‌ها نکرده است.

بی‌توجهی اپراتورها به رای دیوان عدالت اداری

با وجود بدعهدی و پیگیری شاکیان، سه اپراتورها ایرانسل، همراه اول و رایتل در شعبه 2دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری محکوم شدند، پس از آن به شعبه 3 دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند. در نهایت نیمه دوم سال 99 بر اساس رای تجدید نظر اپراتورها ملزم به رفع این معضلی که برای محل ایجاد کرده اند، شده اند.

اکنون با گذشت بیش از دو سال از صدور این رأی، هیچ اقدامی برای جمع‌آوری این دکل‌ها صورت نگرفته و همچنان این اپراتورها به کار خود ادامه می‌دهند.

چه نهادی باید نسبت به جمع‌آوری این دکل ها اقدام کند؟ 

بر اساس قوانین تصویب شده برای ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی، نصب هرگونه دکل و آنتن مخابراتی در پشت بام بدون گرفتن مجوزهای مورد نیاز از شهرداری ممنوع است.

با توجه به اینکه این چهار دکل فاقد مجوز لازم هستند، با شکایت شهرداری منطقه 14، در تاریخ 1401/12/16 رای کمیسیون ماده 100 مبنی بر قلع و جمع آوری دکل ها برای این ملک صادر شد و با توجه به اینکه در مهلت قانونی نسبت به این رای اعتراضی صورت نگرفته است، این رای قطعی است.

در حال حاضر اهالی بزرگراه محلاتی چشم انتظار اجرای این رای هستند تا آسیب‌ها و خسارت‌های چندین ساله این دکل ها برای آنان ادامه نداشته باشد و بیش از این سلامت اهالی این محله را به خطر نیاندازد.

گفتنی است مدارک و مستندات این گزارش در خبرگزاری فارس موجود است و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دکل حقوق عامه قوه قضائیه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است