یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه افتتاح شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه افتتاح شد

همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان آذربایجان‌غربی، سومین واحد بخار 160 مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه با حجم سرمایه‌گذاری 128 میلیون یورو افتتاح شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با برخورداری از شش واحد گازی و سه واحد بخار با ظرفیت یک‌هزار و 478 مگاوات یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحد‌های تولید برق غرب کشور است.

با بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه ضمن رشد راندمان عملی نیروگاه به 46 درصد، سالانه 261 میلیون مترمکعب برای هر واحد و در مجموع سه واحد 785 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

در زمان ساخت این واحد به طور متوسط 600 نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند.

این نیروگاه با هدف افزایش پایداری شبکه برق و کاهش خاموشی در شمال غرب کشور، امکان استقرار صنایع انرژی‌بر با توجه به وجود تولید بیشتر برق در منطقه، اشتغال‌زایی در دوران ساخت و دوران بهره‌برداری در آذربایجان‌غربی با مشارکت شرکت تدبیرسازان سرآمد در شهرستان ارومیه احداث شده است.

احداث بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه بر مبنای بند 19 قانون بودجه سال 92 کل کشور براساس مکانیزم بازگشت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت است بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحد‌های گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از به بهره‌برداری رسیدن واحدها، هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود.

پس از به بهره‌برداری رسیدن واحد‌ها، هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت شده و علاوه بر استفاده بهینه از سوخت و جلوگیری از هدررفت ثروت ملی، مسئله حفظ محیط زیست و امکان توسعه صنایع در استان آذربایجان‌غربی نیز در این پروژه مدنظر قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی