چهارشنبه 4 مهر 1403

سیدعلی میرفتاح نقاشی‌هایش به حوزه هنری آمد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سیدعلی میرفتاح نقاشی‌هایش به حوزه هنری آمد

نمایشگاه نقاشی سیدعلی میرفتاح با عنوان «سرسبز بود دره من» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در نگارخانه ابوالفضل عالی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه نقاشی «سرسبز بود دره من» به مناسبت هفته دفاع مقدس، روز سه‌شنبه سوم مهرماه، از ساعت 16 در گالری عالی افتتاح شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری به همراه جمعی از اساتید هنرهای تجسمی ازجمله مرتضی اسدی، ناصر سیفی، قدرت الله معماریان و استاد یوسفعلی میرشکاک به بازدید از آثار پرداختند. در این نمایشگاه، 12 اثر از سید علی میرفتاح که با تکنیک اکرلیک و با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت فلسطین کشیده شده‌اند، در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

براساس گزارش حوزه هنری، تمامی این آثار که تعدادی از آنها مختص گنجینه شخصی میرفتاح هستند، امروز در افتتاحیه به فروش رفت.

میرفتاح: دیدم به غزه بی اعتنایی می‌شود

میرفتاح درباره ایده خلق آثار این نمایشگاه اظهار داشت: وقتی اخبار غزه را می‌شنیدم شروع کردم به کار کردن و در فضای مجازی منتشر کردم، ولی جایی نمایش ندادم. از این آثار پنج اثر درباره غزه است. در فضایی که به غزه بی‌اعتنایی می‌شد من سعی کردم به عنوان یک رسانه عمل کنم، پس در شبکه‌های مجازی منتشر کردم. چون نقاشی ماندگار است، فکر کردم به ماندگاری مظلومیتی که مردم غزه دارند کمک کند، به‌خصوص برای کودکان غزه که بی‌دفاع هستند و کاری از دستشان برنمی‌آید.

وی از سبک هنری به کار رفته در این تابلوها و متنی که در کناره هرکدام نقش بسته گفت: تکنیک آکریلیک روی بوم است و سعی کردم خیلی رئال نباشد. هرچند رئالیسم است، ولی خیلی در واقعیت گیر نکردم. من بخاطر کارهای مطبوعاتی خیلی سال بود که کار نمی‌کردم. الان که فراغتی پیدا کردم به این وادی برگشتم و چون اهل روزنامه‌نگاری و نوشتن هستم و کلمات توی ذهنم می آید، این پیوند شعر و کلمه که در کنار تابلوها استفاده کردیم را می‌پسندم.

این هنرمند درباره آثار مربوط به دفاع مقدس بیان کرد: این آثار پیوندی بود بین حس من نسبت به جنگ و این مقاومتی که الان هست. شروع کردم به مرور عکس‌هایی که از زمان جنگ بود و روی آن‌ها کار کردم و این کارها تولید شدند. دوستان در حوزه هنری این‌ها را دیدند و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه را دادند.

میرشکاک: بنای کار میرفتاح بر تفکر و معناست

استاد یوسفعلی میرشکاک نیز در گالری عالی حضور یافت و در بازدید از نمایشگاه، استاد میرفتاح را همراهی کرد. استاد میرشکاک در پاسخ به سوال خبرنگارروابط عمومی درباره تفاوت بین آثار هنرمند نقاشی که صرفا در این وادی فعالیت دارد با آثار هنرمندی که دست به قلم و نویسنده‌ای تواناست بیان کرد: تفاوت کار ایشان با کسی که صرفا نقاش است و به قول ما بحت و بسیط است این است که ایشان بنای کارش بر تفکر و معناست. فرم و تکنیک و رنگ و خط در خدمت معناست. به این معنا که تکنیک معنا را نمی‌خورد و معنا به تکنیک صدمه نمی‌زند؛ آن‌وقت در چند مرحله و ساحت قابلیت تأویل دارد.

این استاد و هنرمند ممتاز دلیل این امر را سبقه سیدعلی میرفتاح عنوان کرد و گفت: این ویژگی‌ها هم به‌خاطر سواد ایشان است. چون فقط ژورنالیست ابتدایی نبود. ایشان آنقدر خواند که نویسنده و منتقد قابلی شد. الحمدلله ما با یکی از مواریث موفق سیدمرتضای آوینی مواجه هستیم.

استاد میرشکاک آثار این نمایشگاه را عالی توصیف کرده و اضافه کرد: اگر این نمایشگاه در کشورهای دیگر بود برخی تابلوها بلافاصله فروش رفته بود چون آن‌ها قدر هنر و هنرمند را بهتر می‌دانند. من از گذشته شاهد رشد جناب میرفتاح بودم و دیدم چگونه جوانه‌ای بود که برخاست و قد کشید و در حوزه‌های مختلف ثمر داد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، هفت ویدئوپادکست برای معرفی هفت هنرمند که از پیشکسوتان هنر انقلاب هستند، به مخاطبان ارائه شد. این هنرمندان عبارتند از ابوالفضل عالی، حبیب‌اله صادقی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، حمید شریفی آل هاشم، مصطفی گودرزی و حسین خسروجردی که هنرمندان نسل اول حوزه هنری هستند و آثاری تأثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس از ایشان به یادگار مانده است.

نمایشگاه «سرسبز بود دره من» از 4 تا 18 مهر 1403، از ساعت 9 تا 18، در روزهای شنبه تا چهارشنبه، در نگارخانه عالی حوزه هنری، پذیرای علاقمندان است.

5757

کد خبر 1962457
سیدعلی میرفتاح نقاشی‌هایش به حوزه هنری آمد 2