شنبه 8 اردیبهشت 1403

سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد / به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد / به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد

سید جمال ساداتیان، گفت: در حال حاضر استقلال در زمینه مالی و ممیزی سینما از مشکلات مهم این حوزه به شمار می آید که با رفع این موارد می شود به آینده خوشبین باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک ماهی به روی کار آمدن دولت جدید زمان باقی مانده و بدون شک در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کارهایی انجام شده و پروژه هایی هنوز زمین مانده است. در پرونده ای سعی کردیم به سراغ اهالی فرهنگ برویم و با محوریت اصلی «چه باید کرد» به مشکلات تخصصی حوزه فرهنگ و راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکلات بپردازیم.

سید جمال ساداتیان، تهیه کننده سینما و تلویزیون میهمان این گفت و گو بوده است. سریال «خواب و بیدار» و فیلم های سینمایی «به رنگ ارغوان، چهارشنبه سوری، برف روی کاج ها و متری شیش و نیم» از جمله کارهای مهم کارنامه او به شمار می آید.

سید جمال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار دانا درخصوص اهمیت سینما در فضای فرهنگی و گردشگری جامعه گفت: سینما برای مردم یک مرکز گردشگری به شمار می رود و ما باید برای اوقات فراغت مردم برنامه ریزی داشته باشیم. امروزه سینما رفتن فقط با هدف دیدن فیلم انجام نمی شود؛ بلکه خانواده ها در کنار فیلم دیدن در یک مرکز تفریحی، از رستوران، فضای بازی برای بچه ها و سایر امور تفریحی نیز استفاده می کنند. یعنی برای خانواده ها و عموم مردم، نه فیلم بین های حرفه ای، سینما یک تفریح به شمار می رود و ما هرچه قدر بتوانیم این مراکز را گسترش دهیم، درواقع به شاخصه های تفریحی گردشگری جامعه اضافه کرده و سبد تفریحی خانواده ها را پر کرده ایم.

وی ادامه داد: پس سینما یک کارکرد اجتماعی پررنگی نیز دارد؛ بعضی فیلم ها اوقات فراغت مردم را پر می کند و بیشتر هدف سرگرمی دارد و برخی فیلم های دیگر، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت برخی مشکلات اجتماعی را نیز دستمایه اثر خود قرار می دهند. درمجموع اگر ما بخواهیم براساس جوهره سینما حرکت کنیم، سینما م یتواند برای ما و جامعه کارکردهای فراوانی به همراه داشته باشد.

ساداتیان از جمله موانع پیشرفت در حوزه سینما را دخالت های غیر تخصصی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه افراد غیر متخصص فراوانی در حوزه فرهنگ به ویژه سینما مدام در حال اظهار نظرهای غیر کارشناسی اند و خودشان را ذینفع این حوزه می دانند و چون قدرت دارند و اصطلاحا تلفن هایشان دارای نفوذ بالایی است، مرتبا با دخالت های بیجا فضای سینما را غیرتخصصی نگه داشته اند. این موانع رشد دست به دست هم داده و اجازه پیشرفت و رشد به سینما نمی دهند.

تهیه کننده سینمایی «متری شیش و نیم» استقلال در حوزه اقتصاد سینما را بسیار مهم دانست و افزود: کرونا در یک سال و نیم اخیر به ما نشان داد که به لحاظ اقتصادی سینما چقدر نحیف است و به همین دلیل هیچ کدام از تهیه کنندگان در این بحران اقتصادی مستقل نبودند تا بتوانند بدون دغدغه مالی سربلند باشند. اگر رئیس جمهور بعدی به سینما و حوزه هنر اجازه دهد تا مسیر واقعی خودش را طی کند، هم می تواند به لحاظ اقتصادی مستقل باشد و هم می تواند اوقات فراغت مردم را پر کند.

ساداتیان ادامه داد: اگر سینما به لحاظ اقتصادی مستقل و اصطلاحا دستش در جیب خودش باشد، هم در شرایط بحرانی دیگر چشمش به دست دولت نیست مانند این روزها که دولت هیچ کاری برای سینما نتوانست انجام دهد و هم اینکه وقتی یک گردش مالی مکفی در حوزه فرهنگ ایجاد می شود، تهیه کنندگان با سخاوت بیشتری می توانند فیلم های بعدی خودشان را بسازند.

وی افزود: رئیس جمهور بعدی برای اهالی هنر باید فضای آرامی ایجاد کند تا هنرمندان در یک فضای راحت تری منویات ذهنی خود را به تصویر تبدیل کنند و بتوانند از طریق فیلم های خود با مردم صحبت کنند.

تهیه کننده «چهارشنبه سوری» در ادامه با تاکید مجدد در حوزه استقلال مالی و ممیزی در سینما، افزود: وقتی می گویم استقلال ایجاد شود، منظورم هم به لحاظ مالی است و هم دخالت های ممیزی؛ دولت وظیفه دارد زیرساخت های سینما را آماده و کمک به گسترش آن کند و امور تخصصی این کار رابه دست خود اهالی هنر بسپارد؛ البته قطعا یک خط قرمزهایی همیشه در هر جامعه ای وجود دارد که این نظارت ها باید باشد. به لحاظ اقتصادی، در بودجه کلی کشور سرفصل هایی وجود دارد که بانک ها می توانند برای کمک به گسترش فضای صنعتی و گردشگری تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار متقاضیان آن قرار دهند. ولی برای توسعه فضای فرهنگی هیچ سرفصل مجزایی در این سال ها تصویب نشده تا اگر شما بخواهید سالن نمایشی تاسیس کنید، بتوانید از این تسهیلات استفاده کنید و قطعا در آینده دولتمردان می توانند به این نکات توجه کنند.

انتهای پیام /

سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد / به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد 2
سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد / به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد 3