شنبه 16 تیر 1403

سیگنال انتخابات بر بازار طلا | دلیل رشد قیمت سکه فاش شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سیگنال انتخابات بر بازار طلا | دلیل رشد قیمت سکه فاش شد

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازارهای داخلی کشور دوباره در شرایط ریسکی قرار گرفته‌اند. انتخابات دوقطبی و رویکردهای متضاد نامزدها باعث شکل‌گیری برخی سوگیری‌ها از سوی فعالان بازار شده است.

با توجه به احتمال پیروزی جبهه تندرو در انتخابات روز جمعه آینده، برخی معامله‌گران معتقدند که چشم‌انداز روابط خارجی کشور تیره‌تر خواهد شد. به همین دلیل، آنها اقدام به پوشش ریسک‌های خود تحت تأثیر این سناریو کرده‌اند. آمارهای رسمی اخیر نشان می‌دهد که در چهار روز گذشته، فعالان بورس به صورت متوالی شاهد خروج سرمایه از این بازار بوده‌اند.

به گفته کارشناسان این بازار در روزهای اخیر تنها از محل فروش سهم در بازارهای بورس و فرابورس، معامله‌گران رقمی به میزان هزار و 311 میلیارد تومان را خارج کرده‌اند. به‌طور کلی رفتار فعالان بازار در سال‌های اخیر نشان می‌دهد درصورتی که بازار جایگزینی مانند مسکن و خودرو در رونق نباشد، سرمایه‌های تخلیه شده از بورس به سمت بازار ارز و سکه روانه می‌شود. در نتیجه به عقیده کارشناسان حضور نرخ سکه طلا در سقف 72 روزه خود می‌تواند ناشی از شارژ بورسی بازار سکه باشد.

اما بررسی اخبار منطقه‌ای نشان می‌دهد اخبار انتخاباتی تنها ریسک‌های موجود در بازار را تشکیل نمی‌دهد. سیگنال منتشر شده از غرب آسیا خبر از افزایش تنش‌های نظامی میان رژیم صهیونیستی و لبنان می‌دهد. مقامات اسرائیلی از حمله قریب‌الوقوع نظامیان خود به لبنان سخن گفته و در مقابل مقامات ایران نیز حمایت رسمی خود از حزب‌الله درصورت وقوع این حمله را اعلام کرده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد دیگر عاملی که مسبب افزایش جذابیت سکه برای فعالان بازار شده همین موارد مربوط به درگیری‌های نظامی منطقه‌ای است.

چرا که به‌طورکلی طلا به عنوان امن‌ترین دارایی شناخته شده و در مواردی که ریسک درگیری نظامی در نقطه‌ای از جهان وجود داشته باشد اقبال معامله‌گران به فلز زرد افزایش می‌یابد. دیروز سه‌شنبه 12 تیر ماه روند نرخ قطعات مختلف سکه طلا افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در بازار روز دوشنبه در نیمه کانال 42 میلیون تومانی معامله می‌شد در عصر دیروز با رشد 490 هزار تومانی وارد کانال بالاتر شده و در رقم 43 میلیون و 140 هزار تومان معامله شد.

نیم سکه نیز در بازار دیروز رشد نسبتا قابل توجه 350 هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم 24میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید. این درحالی است که ربع سکه روز گذشته تنها حدود 100 هزار تومان گران‌تر از نرخ پیشین معامله شد. همچنین شایان ذکر است که اسکناس دلار آزاد در بازار عصر سه‌شنبه با رشد 100 تومانی در رقم 61هزار و 850 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید.

پیش بینی قیمت طلا

بازار طلا و سکه امروز در حالی میزبان معامله گران خواهد بود که روز گذشته شاهد نوسان متفاوتی در جریان معاملات بودیم و قیمت سکه و درهم صعودی شد اما دلار در محدوده رنج نوسان داد و در جریان معاملات پشت خطی مسیر کاهشی را در پیش گرفت.

به عقیده معامله گران قیمت سکه در جریان معاملات روز گذشته از درهم و اونس طلا سیگنال صعودی گرفت اما نتوانست در کانال 43 میلیون تومان تثبیت روزانه دهد و در نهایت هم در همین محدوده به کار خود پایان داد؛ این در حالیست که قیمت سکه امامی در جریان معاملات پشت خطی نتوانست در محدوده این کانال ماندگار شود و به کانال 42 میلیون تومان کوچ کرد.

بازار طلا اما مسیری متفاوت با سکه را در پیش گرفت و معاملات را در حالی سپری کرد و به پایان رساند که قیمت طلای آبشده در پشت خط با کاهش به سمت مرز حمایت خود، در کف کانال 15 میلیون تومان قرار گرفت. در بازار جهانی هم قیمت هر اونس طلا نسبت به روزهای گذشته افزایش بیشتری را تجربه کرد و در لحظه تدوین این گزارش 2334 دلار قیمت خورد.

نکته جالب توجه معاملات روز گذشته حرکت خلاف جهت دلار نسبت به قیمت سکه بود‌؛ قیمت دلار هرات در پشت خط با کاهش 61 هزار برای شکستن محدوده حمایتی 61 هزار تا 61 هزار و 300 تومان تلاش کرد و در 61 هزار و 80 تومان به کار خود پایان داد. این در حالیست که اسکناس آمریکایی معاملات روز گذشته را در دامنه رنج به پایان رسانده بود.

فنی های بازار معتقدند قیمت درهم از کاهش پشت خط بازار دلار و طلا جا مانده و به احتمال زیاد با گپ منفی امروز شروع به کار می‌کند. کف حمایتی 16 هزار و 700 تومان درهم برای بازار ارز و سکه مهم است که اگر از دست برود امکان نزول بیشتر سکه وجود دارد و فلز گرانبهای داخلی در کانال 42 میلیون تومان عقب خواهد نشست.

برخی دیگر از معامله گران هم با اشاره به احتمال رنج بودن قیمت دلار و درهم در جریان معاملات امروز، معتقدند نگاه بازار سکه در این شرایط به قیمت انس طلا خواهد بود و قیمت طلای جهانی می‌تواند حباب سکه را نوسان دهد. به عقیده این گروه از فعالان بازار در صورت تداوم روند صعودی قیمت اونس در ادامه معاملات، سکه هم ممکن است مسیر افزایشی را در پیش بگیرد.