سه‌شنبه 24 مهر 1403

سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان اردبیل آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان اردبیل آغاز شد

اردبیل - ایرنا - مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی استان اردبیل با شرکت یک‌هزار نفر از دانش‌آموزان این استان آغاز شد.

معاون پرورش و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام‌کرد: در این دوره از مسابقات که در 14 رشته پسران و 12 رشته دختران و برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه به صورت غیرحضوری در حال برگزاری است، شرکت‌کنندگان در رشته‌های قرائت قرآن، ترتیل قرآن، تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و مداحی به رقابت می‌پردازند.

سیدحسن خلیلی موسوی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آزمون این دوره از مسابقات در 2 بخش آوایی شامل قرائت قرآن، ترتیل قرآن، اذان و مداحی و پژوهشی شامل تفسیر، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به صورت کنفرانس در حال برگزاری است.

وی افزود: در مرحله استانی دوره از مسابقات که به علت شیوع بیکاری کرونا به صورت غیرحضوری و از طریق پیام رسان ایتا برگزار می‌شود، دانش‌آموزان شرکت کننده فیلم و ویدئوهای ثبت شده خود را در زمان مقرر هفت تا 10 دقیقه و حداکثر 50 مگابایت در پیام‌رسان ایتا بارگزاری می‌کنند.

معاون پرورش و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین گفت: داوران این دوره از مسابقات نیز پس از دانلود مستندات ارائه شده توسط شرکت کنندگان، به بررسی و داوری آثار رسیده می‌پردازند.

وی با اشاره به ادامه و پایان مرحله داوری این مسابقات تا یک ماه آینده گفت: راه‌یافتگان به مرحله کشوری این دوره از مسابقات تا یک ماه آینده اعلام و معرفی خواهند شد.

خلیلی موسوی با بیان این که مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری برگزار می شود، اضافه‌کرد: این مسابقات از اول سال تحصیلی آغاز شده و تاکنون مراحل آموزشگاهی و منطقه‌ای آن در استان اردبیل به اجرا درآمده و مرحله استانی آن نیز آغاز شده است.

وی بیان کرد: در محله آموزشگاهی بیش از 100 هزار دانش‌آموز استان شرکت کردند که از این تعداد 14 هزار نفر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و پس از برگزاری مسابقات در مرحله منطقه‌ای، یک هزار و 700 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

معاون پرورش و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان این که برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در مرحله آموزشگاهی و منطقه‌ای حضوری بوده است، افزود: مرحله استانی این مسابقات به علت شیوع کرونا به شکل مجازی و از طریق پیام‌رسان ایتا در حال برگزاری است.

وی ترویج فرهنگ معنویت و پیروی از راه اهل بیت (ع)، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تقویت روحیه معنوی دانش‌آموزان، رشد و پرورش استعداد دانشآموزان، استعدادیابی و استعدادپروری چهره‌های قرآنی را از جمله اهداف مسابقات قرآن عترت و نماز ذکر کرد.

خلیلی موسوی همچنین ایجاد انس و الفت بین دانشآموزان و شخصیت ائمه اطهار (ع)، زمینه‌سازی برای ترویج مسائل قرآنی، ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان، زمینه‌سازی برای آشنایی با صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه و نیز ایجاد وفاق و همدلی بین دانش‌آموزان را از جمله دیگر اهداف این مسابقه معنوی و فرهنگی ذکر کرد.

معاون پرورش و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین اعلام کرد: همزمان با این مسابقات، پنجمین دوره مسابقات فرهنگیان نیز با شرکت 120 نفر از فرهنگیان استان در رشته‌های قرائت قرآن، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام در حال برگزاری است.

وی اضافه‌کرد: همچنین برای نخستین بار در کشور، آزمون مرحله نهایی درس‌هایی از قرآن به صورت آنلاین در فضای مجازی و به صورت همزمان و با شرکت یک هزار دانش‌آموز استانی از دوره اول و دوم متوسطه در حال برگزاری است.

*س_برچسب‌ها_س*