چهارشنبه 6 تیر 1403

«شریف» و معمای یک قبر خالی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
«شریف» و معمای یک قبر خالی

فیلم‌کوتاه «شریف» که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌کوتاه را از آن خود کرد، در بسته «سیمرغ» در گروه «هنروتجربه» اکران شد.

- اخبار فرهنگی -

محمد علیزاده‌فرد کارگردان فیلم‌کوتاه «شریف» که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌کوتاه را از آن خود کرد، همزمان با اکران این فیلم در بسته «سیمرغ» در گروه «هنروتجربه»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره این فیلم‌کوتاه توضیح داد: از چند سال پیش ما یک جلسه فیلم‌بینی با رفقا داشتیم که در قالب آن به تماشای فیلم‌های کوتاه می‌نشستیم و درباره ایده‌های‌مان با هم صحبت می‌کردیم. بعد از هر جلسه هم هر کس ایده خاصی داشت مطرح می‌کرد و دیگران درباره آن نظر می‌دادند.

وی افزود: آقای مجیدپور از دوستان من، در همین جلسات برای اولین‌بار ایده فیلم‌کوتاه «شریف» را مطرح کرد و با من درباره آن صحبت کرد. من از ایده اولیه آن خوشم آمد و از همان مقطع شروع به نوشتن فیلم‌نامه آن کردیم. نسخه اول که نوشتم، خودم چندبار آن را بازنویسی کردم تا به فیلم‌نامه نهایی رسیدیم. سال 1401 بود که فیلم را ساختیم. البته مراحل فنی آن طول کشید، به مشکلات مالی خوردیم و اتمام پس‌تولید آن به سال 1402 کشید. به همین دلیل فیلم در جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

کارگردان «شریف» درباره داستان این فیلم‌کوتاه هم توضیح داد: شریف نام گورکنی در یک روستاست که هر بار قبری را در گورستان روستا حفر می‌کند، فردای آن یکی از افراد روستا می‌میرد و شروع فیلم از جایی است که شریف مجدد عزم گورستان کرده است.

وی درباره پایان‌بندی داستان و بازخوردهایی که از مخاطب دریافت کرده است هم گفت: شکر خدا تا به امروز که اکران‌های خوبی هم برای این فیلم داشته‌ایم، واکنش مخاطبان بسیار خوب بوده و پایان‌بندی داستان هم برای خیلی از مخاطبان غافلگیرکننده است. تعلیق این فیلم برپایه تشخیص صاحب قبر است و اغلب مخاطبان از یایان این تعلیق شوکه می‌شوند. به‌خصوص که ابعاد قبری که شریف این بار حفر کرده کوچک‌تر است و برپایه همین جزییات بازخورد خوبی از مخاطبان شاهد بودیم.

علیزاده درباره تولید این فیلم‌کوتاه در یک لوکیشن خاص روستایی و مصائب مرتبط با تولید این اثر مطرح کرد: اگر همراهی، رفاقت و هم دلی اعضای گروه تولید ما نبود، قطعا فیلم‌کوتاه «شریف» ساخته نمی‌شد. یکی از جذابیت‌های فضای سینمای کوتاه البته همین همراهی و هم‌دلی عوامل است که متأسفانه در سینمای بلند، با توجه به جدی‌تر بودن مسائل مالی، کم‌رنگ‌تر است. با وجود این شرایط ساخت فیلم‌کوتاه «شریف» با دشواری‌هایی هم همراه بود.

وی افزود: برای اسکان در آن منطقه ما تنها یک خانه در اختیار داشتیم و کل عوامل در دو طبقه این خانه اقامت داشتند. اینگونه نبود که هتلی برای اسکان داشته باشیم. رفت وآمد هم بیشتر با ماشین شخصی عوامل بود و در کنار آن یک اتوبوس هم کرایه کرده بودیم. واقعا آن روستا در حوالی خرم‌آباد، منطقه صعب‌العبوری داشت.

کارگردان «شریف» درباره اکران این فیلم‌کوتاه در گروه «هنروتجربه» هم اظهار کرد: اساسا در سینمای کوتاه، آثار فرصت کمی برای دیده‌شدن در اختیار دارد. گروه «هنروتجربه» این بستر را فراهم کرده است تا فیلم‌های کوتاه هم بتوانند در قالب بسته‌های مشترک، پیش روی مخاطبان قرار بگیرند. این اتفاق فی‌نفسه جای تشکر دارد و هر چقدر سانس‌بندی‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که منجر به بهتر دیده شدن این فیلم‌ها می‌شود، بیشتر باشد، قطعا برای ما و جامعه فیلم‌کوتاه هم اتفاق بهتری رقم خواهد خورد.

بهنوش طباطبایی داور نخستین جشنواره فیلم کوتاه زندگی شد

بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند. اکران این بسته در گروه هنروتجربه از تاریخ 19 خردادماه، آغاز شده است.