شنبه 7 مهر 1403

شماره ثبت ملی پنج اثر تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری صادر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شماره ثبت ملی پنج اثر تاریخی فرهنگی چهارمحال و بختیاری صادر شد

شهرکرد - ایرنا - مسوول حرائم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: شماره ثبت ملی پنج اثر تاریخی فرهنگی این استان در شورای ملی ثبت بناها و محوطه‌های تاریخی صادر شد.

واحد جولایی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شورای ملی ثبت بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شده پنج اثر تاریخی فرهنگی این استان با ثبت ملی این آثار موافقت کرد.

وی افزود: این آثار شامل "تپه قنبری"، "تپه قلعه"، "مجموعه تپه‌های آقایاز"، "تپه ملو (محمدعلی)" و "تل نصیر" است.

جولایی تصریح کرد: براین اساس "مجموعه تپه‌های آقایاز" مرتبط به دوران آغاز نگارش و عصر اهن به شماره 82، "تپه ملو (محمدعلی)" از دوران اسلامی به شماره 83، "تپه قنبری" متعلق به دوره هزاره نخست قبل از میلاد، دوران اشکانی و ساسانی به شماره 88، "تل نصیر" مختص دوران نوسنگی جدید - هزاره نخست و اسلامی به شماره 89 و "تپه قلعه لردگان" مربوط به دوران اسلامی به شماره 90 ثبت شده است.

وی یادآور شد: از مجموع این آثار 2 اثر شامل "تپه قنبری" و "تپه قلعه" به شهرستان لردگان و سه اثر شامل "مجموعه تپه‌های آقایاز"، "تل نصیر" و "تپه ملو (محمدعلی)" به شهرستان خانمیرزا تعلق دارد.

جولایی اظهار داشت: با ثبت این آثار مجموع اثرهای تاریخی فرهنگی ثبت ملی چهارمحال و بختیاری به 625 مورد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، شهرستان لردگان در 180 کیلومتری و شهرستان خانمیرزا در 160 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*