سه‌شنبه 17 مهر 1403

شکارچی کبک و خرگوش در زنجان دستگیر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شکارچی کبک و خرگوش در زنجان دستگیر شد

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: یک شکارچی متخلف به جرم شکار کبک و خرگوش از سوی محیط بانان زنجان دستگیر شد.

اسماعیل قلی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این شکارچی متخلف که اقدام به شکار حیات وحش کرده بود لاشه پنج قطعه کبک و یک سر خرگوش به دست آمد.

وی اظهار داشت: این شکارچی غیرمجاز که بومی منطقه بوده و فاقد سابقه تخلف نیز نداشت در اراضی شهرستان ماهنشان دست به شکار کبک و خرگوش زده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: محیط بانان این منطقه، علاوه بر لاشه کبک ها و خرگوش موفق به کشف و ضبط یک قبضه سلاح شکاری ته‌پر تکلول از این شکارچی خاطی شدند.

قلی زاده افزود: برای شکار هر قطعه پرنده کبک مبلغ سه میلیون ریال و هر سر خرگوش نیز مبلغ 6 میلیون ریال تعیین شده است که متخلف باید آن را به حساب محیط زیست عنوان ضرر و زیان به طبیعت، پرداخت کند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی رسیدگی کننده به پرونده، نوع جریمه و میزان آن را مشخص خواهد کرد.

وی از شکارچیان متخلف خواست، از شکار حیات وحش به ویژه در فصل ممنوعه (فصل زاد و ولد) به جد اجتناب کنند وگرنه محیط بانان در صورت مشاهده بدون هیچ اغماضی با آنان برخورد خواهد کرد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت 122 هزار و 618 هکتار از سال 1375 تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است. منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت بوده و این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است. منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد. منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال 81 شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است. منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار و زیستگاه بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است

در پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان نیز گونه های جانوری همچون کل و بز، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه‌ای و اسبله، زیست می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*