شنبه 8 اردیبهشت 1403

ادعای مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد توسط عبدالملکی واقعی است؟ شد؟+ فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ادعای مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد توسط عبدالملکی واقعی است؟ شد؟+ فیلم

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ شفافیت، مسئله‌ای که سال هاست درنظام اقتصادی کشور ما به آن کم توجهی شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی و مبارزه با فساد می‌شود اما طی سالیان گذشته، دولت‌ها به آن توجه چندانی نکرده اند. هرچند که دولت سیزدهم اقداماتی را در جهت افزایش شفافیت انجام داده اما همچنان کشور از این لحاظ در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به نظر می‌رسد...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ شفافیت، مسئله‌ای که سال هاست درنظام اقتصادی کشور ما به آن کم توجهی شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی و مبارزه با فساد می‌شود، اما طی سالیان گذشته، دولت‌ها به آن توجه چندانی نکرده اند. هرچند که دولت سیزدهم اقداماتی را در جهت افزایش شفافیت انجام داده است، اما همچنان کشور از این لحاظ در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به نظر می‌رسد باید یک بار برای همیشه انقلابی در این زمینه صورت گیرد. رتبه 147 ایران در شفافیت! براساس گزارش شاخص ادراک فساد که در سال 2022میلادی توسط سازمان «شفافیت بین‌الملل» منتشر شد، ایران در رتبه پایین 147 قرار گرفت، هرچند که ملاحظات سیاسی نیز در این قبیل گزارش‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما حداقل وضعیت قابل مشاهده کشور نیز حاکی از کدر بودن شیشه اقتصادی برخی دستگاه هاست.

طی هفته‌های اخیر، یکی از سازمان‌هایی که به علت عدم شفافیت و ضعف کارکرد در معرض انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی قرار گرفته، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بود. البته این انتقادات فقط مربوط هفته‌های گذشته نیست، سال هاست که مناطق آزاد به علت وجود مدیران کم بازده و معافیت‌های گوناگون با شرایط نه چندان خوبی دست و پنجه نرم می‌کنند. این درحالی است که مناطق آزاد با هدف افزایش تولید، صادرات، جذب سرمایه گذار خارجی ایجاد شدند، اما گویا اتفاقات دیگری در سال‌های گذشته رخ داده است. به طور مثال داده‌های منتشر شده در صورت‌های مالی سال 1399 منطقه آزاد کیش نشان می‌دهد که از مجموع سه هزار و 290 میلیارد تومان ردیف‌های درآمدی این مناطق، 60 درصد که معادل دو هزار میلیارد تومان بوده مربوط به فروش زمین بوده است. تورنومنت سه دبیر برای خبر خلاف واقع؟ به گزارش دانشجو، در سال‌های اخیر رسم شده تا هر دبیری که کار خود را آغاز می‌کند، خبر از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار می‌دهد. اخیرا حجت الله عبدلملکی؛ دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خبر از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار داده بود.