یک‌شنبه 8 مهر 1403

شیوع جهانی یک عارضه چشمی در کودکان

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
شیوع جهانی یک عارضه چشمی در کودکان

آمار نشان می‌دهد حدود یک سوم از کودکان و نوجوانان در حال رشد در سراسر دنیا دچار نزدیک‌بینی هستند و این رقم تا سال 2050 میلادی به بیش از 740 میلیون نفر می‌رسد که 40 درصد جمعیت کودکان و نوجوانان است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «سان‌یات» در شهر گوانگ‌ژوی چین گزارش‌های دولتی 50 کشور دنیا را در زمینه نزدیک‌بینی کودکان و نوجوانان مورد مطالعه قرار داده‌اند. نتیجه این تحقیق که در نشریه تخصصی چشم‌پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان می‌دهد تقریبا از هر سه نوجوان در سراسر دنیا یک نفر دچار نزدیک‌بینی است.

این تحقیق همچنین پیش‌بینی کرده است تعداد افراد در سن رشد مبتلا به نزدیک‌بینی تا سال 2050 به بیش از 740 میلیون نفر خواهد رسید که شامل 40 درصد کودکان بالای پنج سال در سراسر دنیا است.

علاوه بر این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بالاترین میزان شیوع این بیماری در قاره آسیا و در سال 2050 با 69 درصد خواهد بود. یک دلیل این امر در کنار دلایل دیگر می‌تواند این باشد که در این قاره کودکان زودتر از سایر مناطق دنیا به مدرسه می‌روند.

این تحقیق در مجموع داده‌های بیش از پنج میلیون و 400 هزار کودک بین پنج تا 19 ساله را در سراسر دنیا بررسی کرده که یک میلیون و 900 هزار نفر از آنها دچار نزدیک‌بینی هستند.

در فاصله سال‌های 1990 تا 2023 میلادی بیشترین شیوع نزدیک‌بینی در کشور ژاپن با 86 درصد و کره جنوبی با 74 درصد بوده است. در این سال‌ها همچنین روسیه با 46 درصد، سنگاپور 44 درصد و چین 41 درصد در جایگاه‌های بعدی شیوع این بیماری قرار داشته‌اند.

کمترین میزان ثبت این بیماری نیز در کشور‌های آفریقایی مانند اوگاندا و بورکینافاسو بوده که در هر کشور تنها 1.3 درصد کودکان و نوجوانان به نزدیک‌بینی مبتلا بوده‌اند. پس از آن کشور پاراگوئه با زیر یک درصد مبتلا قرار دارد.

نزدیک‌بینی از دوران کودکی آغاز می‌شود و شروع آن با تار دیدن اجسام نزدیک است. دلیل این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد، اما از آنجا که سال‌هاست این مشکل رو به افزایش است، متخصصان بیش از هر چیز، بودن بیش از اندازه در فضا‌های بسته و گذراندن زمان زیاد مقابل صفحه نمایش کامپیوتر را از عوامل شیوع این بیماری در دهه‌های اخیر می‌دانند.

رشد سریع عارضه بینایی در 10 سال گذشته

محققان در پژوهش اخیر دریافته‌اند در فاصله سال‌های 2010 تا 2023، شیوع نزدیک‌بینی بسیار افزایش داشته است. در حالی که تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا بین سال 1990 تا 2010 بین 24 تا 25 درصد ثابت مانده بود، از سال 2010 به این سو تعداد افراد مبتلا بیشتر شده است به طوری که در سال 2023 میلادی 36 درصد کودکان و نوجوانان به نزدیک‌بینی مبتلا بودند.

این تحقیق همچنین مشخص کرده است شیوع این عارضه بینایی در میان دختران بیشتر از پسران است. محققان برآورد کرده‌اند این اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که دختران به طور عمومی تمایل کمتری به وقت‌گذرانی در فضای باز دارند و نیز بیشتر روی اجسام و اشیای نزدیک متمرکز می‌شوند.

همچنین زندگی در مناطق شهری و داشتن تحصیلات بالاتر نیز با بروز بیشتر نزدیک‌بینی در ارتباط است.

این پژوهش تصریح کرده که نزدیک‌بینی می‌تواند در آینده به یک مشکل جهانی سلامتی تبدیل شود. در کشور‌هایی با درآمد سرانه پایین و متوسط در مقایسه با کشور‌هایی با درآمد سرانه بالا احتمال بالا رفتن آمار این بیماری بیشتر است.

از دست ندهید

طرز تهیه پلو مخلوط عربی

10 نشانه علمی که ثابت می‌کند عاشق شده‌اید

طرز تهیه خوراک نخود؛ خوراک خوشمزه و مقوی

دیگر لازم نیست صبح‌ها صورتتان را بشویید؟!