شنبه 29 اردیبهشت 1403

صادرات گاز بیش از 30 درصد افزایش یافت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صادرات گاز بیش از 30 درصد افزایش یافت

دبیر بخش گاز نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با توجه به افزایش بیش از 30 درصد صادرات گاز، درآمدی حاصل از صادرات 79 درصد افزایش داشته است.

عباس اعظمی دبیر بخش گاز نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با نگاه دیپلماسی امسال در نمایشگاه، میزبان 200 شرکت خارجی هستیم که در این بخش نسبت به سال قبل افزایش 4 و نیم برابری را شاهد هستیم.

او ادامه داد: امسال وزارت نفت در معاونت مهندسی فناوری و پژوهش با رویکردی تقاضا محور بستری را آماده کرده تا شرکت‌های دانش بنیان که عمدتاً این شرکت ها، شرکت‌هایی از دل دانشگاه ها، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها هستند بیایند و خودشان را معرفی کنند.

دبیر بخش گاز نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با تاکید وزیر نفت و معاونان، امسال دو سالن 10 و 11 به شرکت‌های دانش بنیان‌های داخلی و خارجی اختصاص داده شده است، همچنین در حاشیه سالن 5 بخش خودکفایی شامل شرکت‌های دانش بنیان که کار‌های بزرگی در این حوزه انجام داده اند و شرکت پارس جنوبی که موفق به خودکفایی در تولید قطعات عظیم این صنعت شده در این بخش فعالیت دارند.

او ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 درصد افزایش صادرات گاز داشتیم و از لحاظ درآمدی درصادرات گاز با 79 درصد افزایش رو به رو بودیم.

اعظمی گفت: در صادرات نفت از چند هزار بشکه به بیش از یک میلیون بشکه رسیده ایم که به دلیل شرایط تحریم مجبور هستیم اطلاع رسانی‌ها را کنترل کنیم تا مشکلی برای دور زدن تحریم‌ها به وجود نیاید.

او گفت: شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت پالایش پخش فرآورده‌ها و شرکت پتروشیمی ایران چهار ستون اصلی وزارت نفت هستند و طبق گفته وزیر نفت در مقاطع مختلف برای نگهداشت همه این شرکت‌ها و بومی سازی و خودکفایی نیاز به سرمایه گذاری داریم که خود صنعت نفت بخشی از این سرمایه گذاری را با توجه به دستوراتی که هم رئیس جمهور و هم خود وزیر داشتند انجام می‌دهد، اما در بخش‌های دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری دیگری نیز داریم مانند فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران و مواردیگری که آن‌ها را یکی یکی احصاء کردیم و اعلام می‌کنیم تا 80 میلیارد دلار حداقل سرمایه گذاری وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی