دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

صادقی: تئاتر تفننی، ضد فرهنگ است اما تئاتر واقعی تماشاچی را متفکر بار می‌آورد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صادقی: تئاتر تفننی، ضد فرهنگ است اما تئاتر واقعی تماشاچی را متفکر بار می‌آورد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، قطب‌الدین صادقی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در حاشیه آیین نکوداشت علی نصیریان و در پاسخ به سوال دانشجو پیرامون آسیب وارده به تئاتر کشور با ورود افراد غیر حرفه‌ای به آن، گفت: آنچه که من تئاتر واقعی، حرفه‌ای و هنری می‌دانم، هم از نظر زیبایی شناسی و هم از نظر محتوا، آثار گرانقدری هستند که می‌توانند چیزی به دوران ما اضافه کرده و تماشاچی...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، قطب‌الدین صادقی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در حاشیه آیین نکوداشت علی نصیریان و در پاسخ به سوال دانشجو پیرامون آسیب وارده به تئاتر کشور با ورود افراد غیر حرفه‌ای به آن، گفت: آنچه که من تئاتر واقعی، حرفه‌ای و هنری می‌دانم، هم از نظر زیبایی شناسی و هم از نظر محتوا، آثار گرانقدری هستند که می‌توانند چیزی به دوران ما اضافه کرده و تماشاچی را در سطوح مختلف، منقلب کنند و متفکر بار آورند.

وی خاطرنشان کرد: چنین تئاتری ارزشمند است و تماشاچی را با خود به فضاهای برتر می‌برد. این تئاتر، دو دشمن دارد. یکی تئاتر آماتور است؛ افرادی که صرفا با پرداخت پول و شرکت در کلاس‌هایی مبتدی، وارد این حرفه می‌شوند و کارهایی را اجرا می‌کنند که واقعا ضعیف هستند. این اجراها نه فرم و نه محتوای مناسبی دارند.

صادقی ادامه داد: دشمن دوم، تئاترهای تجاری هستند. تئاترهایی که در آن‌ها عده‌ای از متمولین سالن‌هایی را اجاره می‌کنند و با کارهایی سبک و بی محتوا، یک خوراک فرهنگی برای قشر نوکیسه فراهم می‌آورند. این‌ها ضد فرهنگ هستند.

بازیگر پیشکسوت سینما اظهار داشت: تئاتر تفننی، ضد فرهنگ است. تئاتری است که فضا، انرژی و نیروهای اهل تئاتر را که متعلق به قشر متوسط فرهیخته است، از آن‌ها می‌گیرد. آن‌ها با نمایش‌های پر زرق و برق در حقیقت دارند خود تئاتر را مصادره می‌کنند.

وی افزود: من این دو دشمن را بسیار مخرب می‌دانم. باید مرکزی برای کنترل و مقابله با آن‌ها به وسیله اقدام کردن به تولید آثار درخشان بپردازد تا مخاطب را با تئاتر واقعی آشنا سازد.

صادقی در پایان گفت: من به شدت مخالف تئاتر پولی هستم که نه به نفع روشنفکران است، نه دانشجویان و نه جوانان و همینطور نه طرح مسائل اجتماعی.