سه‌شنبه 29 اسفند 1402

صدایی که یک ستاره تولید می کند + فیلم

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
صدایی که یک ستاره تولید می کند + فیلم

محققان با استفاده از تبدیل داده به صدا، آوا‌های فضای اطراف یکی از دیدنی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری را منتشر کردند.

محققان با استفاده از تبدیل داده به صدا، آوا‌های فضای اطراف یکی از دیدنی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری را منتشر کردند.

ستاره RS Puppis، یک دلتا قیفاووسی است که در فاصله 6500 سال نوری از ما قرار دارد و اکنون توسط دانشمندان تبدیل داده به صدا روی آن انجام شده است.

RS Puppis، درخشان‌ترین ستاره متغیر با روشنایی متوسط 15 هزار برابر خورشید، توسط غبار احاطه شده است. هنگامی که ستاره درخشان می‌شود، انفجار درخشان تری از نور را به درون غبار می‌فرستد. این نور وارد گرد و غبار شده و پژواک نوری ایجاد می‌کند. این همان چیزی است که باعث می‌شود حلقه‌های نقره‌ای زیبا در اطراف ستاره شکل بگیرند.

دانشمندان با مطالعه این حلقه‌ها، می‌توانند غبار و خواص آن را درک کرده و در مورد موادی که فضای بین ستاره‌ها را پر می‌کند، اطلاعات بیشتری به ما بدهد. تبدیل داده‌های دیداری به شنیداری، آن‌ها را برای افراد دارای دید محدود یا نابینا در دسترس‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند با ارائه دیدگاهی جدید، درک مفاهیم پیچیده را آسان‌تر کند؛ همان کاری که منجمان در مورد این ستاره انجام داده اند.

همچنین می‌تواند با نشان دادن الگوها، سیگنال‌های ضعیف‌تر یا اطلاعاتی که در نویز از بین می‌رود، جزئیاتی را (که ممکن است در شکل اصلی نادیده گرفته شوند) آشکار کند. برای چیزی مانند یک ستاره متغیر، این ابزاری قدرتمند خواهد بود، زیرا این ستاره‌ها به طور منظم دارای روشنایی متفاوتی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان هم اکنون دیگران می خوانند 16 بهمن 1401 - 17:04

بیشتر بخوانید

صدایی که یک ستاره تولید می کند + فیلم 2