جمعه 8 تیر 1403

صفری: یکشنبه و دوشنبه اجلاس وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران برگزار می شود + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صفری: یکشنبه و دوشنبه اجلاس وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران برگزار می شود + فیلم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (شنبه) در نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها با موضوع «برگزاری نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران»، اظهارداشت: فردا و پس فردا نوزدهمین اجلاس وزاری خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیایی را داریم که از مهر سال گذشته ریاست این جلسه را برعهده داریم. وی گفت: اولین جلسه آن را شهید...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (شنبه) در نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها با موضوع «برگزاری نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران»، اظهارداشت: فردا و پس فردا نوزدهمین اجلاس وزاری خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیایی را داریم که از مهر سال گذشته ریاست این جلسه را برعهده داریم. وی گفت: اولین جلسه آن را شهید امیرعبداللهیان در نیویورک برگزار کردند و این دومین جلسه است. چهار روز مانده به انتخابات یعنی روز 4 تیر برگزار می‌شود. تعداد کشورهای این مجمع 35 کشور آسیایی است که تمام کشورهای قدرتمند آسیایی هم عضو این مجمع به حساب می آیند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روز یکشنبه در سطح معاونین وزاری خارجه جلسه را آغاز می‌کنیم و دستورکار آن اعلامیه‌ای لست که باید برای جلسه آماده شود. بررسی طرح ایران مبنی بر شش کمیته‌ای که پیشنهاد کرده است یکی از دستورکارهای این اجلاس است. صفری افزود: هم افزایی بین کشورهای آسیایی در ابعاد مخالف یکی از اهداف این اجلاس است بزرگترین سازمانی است که در آسیا شکل گرفته است. دور هم قرار گرفتن این تعداد کشور در ایران یک موفقیت به حساب می آید. وی گفت: شش کمیته‌ای که ایران پیشنهاد کرده است عبارتند از کمیته ترانزیت و ارتباطات، کمیته علمی فناوری و تجارت، کمیته گردشگری و فرهنگی، کمیته آموزش و منابع انسانی و نهایتا کمیته توسعه فراگیر و پایدار.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: این اجلاس پلتفرم و فرصت خوبی است که این 35 کشور بتوانند همکاری‌های خوبی با اعضای شانگهای یا بریکس داشته باشد. ما با کمیته‌های شش گانه‌ای که گفتم می‌توانیم هم افزایی مناسبی با کشورهای عضو این اجلاس داشته باشیم.

صفری تاکید کرد: حدود 41 هیات خارجی برای اجلاس وارد کشور می‌شوند که 25 هیات آن در سطح وزیر خارجه، قائم مقام و معاون وزیر خارجه هستند. ابتکار خوبی که ایران در این اجلاس به خرج داده این است که ما دبیرکل سایر سازمان‌های اقتصادی که در آسیا هستند از جلمه دبیرکل اکو را هم دعوت کردیم.

وی تصریح کرد: دبیر خانه این اجلاس در کویت است و ایران در سال 2004 به این سازوکار پیوسته است. ما تلاش کردیم تعدادی پروژه در کمیته‌های مختلف تشکیل شود تا همکاری‌های خوبی میان این 35 کشور داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم فردا بیانیه پایانی برای ارائه به آقای باقری سرپرست وزارت امور خارجه در روز دوشنبه آماده شود. همچنین، ملاقات‌های دوجانبه را هم فردا و هم پس فردا (دوشنبه) خواهیم داشت.

صفری عنوان کرد: یکی از نکاتی که در این اجلاس مطرح است اینکه زمان دبیرکل گذشته است و برخی کشورها پیشنهاداتی دادند. تا به حال تایلندی‌ها دبیرکل بودند چرا که خودشان مبتکر این مساله بودند، اما همانطور که گفتم دبیرخانه این اجلاس در کویت است. تلاش می‌کنیم با رایزنی‌هایی صورت گرفته بتوانیم دبیرکلی این مجمع را بدست آوریم.

وی افزود: برخی کشورها در روابط دوجانبه با احتیاط کار می‌کنند که این هم به دلیل تحریم‌ها است ولی در فضاهایی این چنینی می‌توان استفاده‌های بهتری داشت و از این ظرفیت‌ها بهره برد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: در بیانیه پایانی این نشست یک پاراگراف هم در خصوص جنگ غزه داریم و امیدواریم به توافق لازم با 35 کشور عضو دست یابیم و به اهدافی که در این زمینه مدنظر داریم برسیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه پیام برگزاری چنین اجلاس بین‌المللی 4 روز پیس از انتخابات ریاست جمهوری چه پیامی را برای جهان دارد، اظهارداشت: روز دوشنبه از سفر آخری که به تبریز و همراه شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان بودم برگشتم و میدانید که شهید امیرعبداللهیان قرار بود برای نشست وزاری خارجه شانگهای سفر برود و وقتی آمدم با همه شرایط نامساعد روحی که داشتم آقای باقری گفت که بنده به جای شهید امیرعبداللهیان در این اجلاس شرکت کنم و اینطور هم شد.

وی گفت: آقای مخبر به وزرا تاکید کردند که در تمام جلسات بریکس و شانگهای پس از شهادت شهدای شرکت کنند و وزرا نیز شرکت کردند. در واقع در حوزه بین‌المللی هیچ یک از کارهای خود را معطل نکردیم.

صفری بیان کرد: اجلاس اولی که آقای امیرعبداللهیان در نیویورک شرکت کردند به دلیل نشست مجمع عمومی هم وزرای خارجه حاضر بودند، اما امروز ببینید که وزن هیات‌هایی که به تهران در این شرایط داخلی و انتخابات، بالا است و نشست به موقع و مناسبی هم برگزار می‌شود.