سه‌شنبه 24 مهر 1403

ضایعات فروشی‌های یزد تجمیع و ساماندهی شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضایعات فروشی‌های یزد تجمیع و ساماندهی شوند

یزد - ایرنا - معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: ساماندهی و تجمیع ضایعات فروشی‌های پراکنده یک ضرورت است که تحقق آن نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.

محمدحسین رحیمی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای ساماندهی این مراکز به یک عزم جدی و همکاری تمام دستگاه‌های مسوول و همراهی مردم در نقاط مختلف نیاز است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای تجمیع ضایعات فروشی‌ها زمینی مشخص شده که هنوز اقدام عاجلی به رغم پیگیری به عمل نیامده که امیدواریم در سال‌جاری برای حل معضل فعالیت صورت گیرد.

این مسوول اظهار کرد: بسیاری از ناهنجاری‌ها و برخی آسیب‌های اجتماعی که رخ می‌دهد با ساماندهی و نظارت عالیه بر این مراکز قابل کنترل و حل معضلاتی است که در استان دیده می‌شود.

رحیمی‌زاده تاکید کرد: اساس فعالیت در قوه قضائیه بر پیشگیری است که باید برای تحقق آن همه در کنار هم و رسانه‌ها طبق شرایط و نیازها ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را انجام دهند.

وی در ادامه با با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی این معاونت بر اساس اولویت‌ها و اتهاماتی است که رخ می‌دهد گفت: بحث انواع سرقت در سال گذشته رتبه اول جرایم در استان بود ولی برای پیشگیری از آن فعالیت‌های فرهنگی و همکاری نیاز مبرم است.

معاون دادگستری یزد اظهار کرد: این در حالی است که در سنوات گذشته جرم ایراد ضرب و جرح و شکایات مربوط به توهین در رتبه اول قرار داشت ولی الان به رتبه‌های دوم و سوم کاهش پیدا کرده و باید برای پیشگیری از سرقت اقدام به عمل آید.

رحیمی‌زاده گفت: حدود 25 درصد دعاوی استان مربوط به اختلافات ملکی، اسناد، قولنامه‌ها و قراردادهای راجع به اراضی و مسائل ثبتی است که در این ارتباط باید مردم نسبت به تنطیم اسناد رسمی خود باید با دقت و هوشیاری عمل کنند.

به گفته وی، بنگاه‌های املاک نقش واسطه و دلال را دارند و تنها حق‌العمل و کمیسیونی برای معرفی ملک یا خودرو دارند و در بعضی موارد همانند قانون پیش فروش آپارتمان قانون‌گذار به صراحت بیان کرده که بنگاه‌های املاک حق تنظیم و خرید و فروش ندارند و تنها باید معرفی کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد گفت: مردم باید فکر کنند که هزینه کردن برای تنظیم یک سند رسمی هزینه نیست و از هزینه‌های زیادی که بعدا برای گرفتن وکیل و اقامه دعوا پیشگیری می‌کند.

رحیمی زاده، برگزاری دوره‌های آموزشی مشاوره برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی را جزو برنامه‌های مهم ذکر کرد و گفت: هدف کاهش ورودی دعاوی خانوادگی به دادگستری با برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره است که خیلی موثر واقع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصادفات در استان افزایش یافته افزود: برای حل این مشکل باید فرهنگ ترافیک با برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها افزایش یابد.

این مسوول خاطر نشان کرد: برای ارتقای فعالیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی به خصوص در حوز ترافیک به اعتبار بیشتر و همکاری بخش بیمه نیاز است تا بتوان در راستای پیشگیری اقدام لازم داشته باشیم.

رحیمی زاده با بیان اینکه در فضای مجازی جرایم رو به افزایش است تاکید کرد: در این جرایم به طور معمول یک طرف جرم خارج از استان است و بزه‌دیدگان به ویژه زنان و کودکان اقدام به اعلام این بزه‌دیدگی به مراجع رسمی نمی‌کنند.

در پایان به سوالات خبرنگاران در حوزه پیشگیری پاسخ داده شد.

*س_برچسب‌ها_س*