یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

ضرر منفعت طلبی ایلان ماسک برای تسلا

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ضرر منفعت طلبی ایلان ماسک برای تسلا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، به گفته کارشناسان و تحلیلگران، هشدار ایلان ماسک در مورد اینکه درصورت کسب‌نکردن 25 درصد حق رأی، ترجیح می‌دهد محصولاتش را خارج از تسلا بسازد، وظایف او به عنوان مدیرعامل را نقض و سوالاتی را در مورد ارزش گذاری تسلا ایجاد می کند.

این میلیاردر صراحتا روز دوشنبه گفت که از تبدیل شدن تسلا به یک رهبر در فناوری‌ها ناراحت است، مگر اینکه در شرکت حدود 25 درصد حق رای داشته باشد.

او در شبکه اجتماعی ایکس خود گفت که قدرت اوبرای تاثیرگذاری کافی است، اما نه آنقدر که نتواند او را سرنگون کند، وی افزود که در اینصورت ترجیح می دهد محصولاتی خارج از تسلا بسازد.

آن لیپتون، استاد دانشگاه تولین گفت: «مشکل این است که توییت‌های او نشان می‌دهد که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل و مدیر، او نه تنها فرصت‌های سودآور تسلا را بر اساس ترجیحات شخصی خود رد می‌کند، بلکه آنها را به شرکت‌های خصوصی خود هدایت می‌کند. این یک تضاد منافع است که حاکی از نقض وظایف امانتداری او در قبال تسلا است.»

برخی از تحلیلگران همچنین می گویند هر گونه حرکتی برای تغییر توسعه فناوری به خارج از تسلا با حذف فرصت های رشد به ارزش سهام آن آسیب می رساند.

بر اساس یک اصل قانونی به نام دکترین فرصت های شرکتی، مدیران عامل و مدیران از استفاده از هر فرصت تجاری برای خود که متعلق به شرکت است منع می شوند.

چارلز السون، استاد دانشگاه دلاور، می گوید این غیرقانونی است که او با فناوری هایی که تسلا ساخته و بدون اجازه شرکت برای خود جولان بدهد.

ماسک، بزرگترین سرمایه گذار تسلا با 13 درصد سهام، مالک چندین شرکت از جمله «اسپیس ایکس»، «نئورولینک»، «ایکس» و «ایکس ای آی» است.

اما کنترل رای او در تسلا در دو سال گذشته کاهش یافته است زیرا او 10‌ها میلیارد از سهام شرکت را فروخت تا برای خرید ایکس (توییتر سابق)، تامین مالی کند.

گرت نلسون، تحلیلگر مرکزCFRA، گفت: «ماسک در تلاش است تا کنترلی را که از فروش سهامش از دست رفته برای تامین مالی توییتر بازیابی کند.»

مدیر عامل تسلا در انتظار صدور حکمی در مورد شکایت سهامداران است که گفته اند وی از تسلط خود بر هیئت مدیره شرکت برای دریافت بسته حقوق و مزایای بالایی استفاده کرده که او را ملزم به کار تمام وقت در تسلا نمی کند.

برآورد شرکت تحقیقاتی حقوق و دستمزد مدیران Equilar در سال 2022 نشان داد که بسته حقوق و مزایای ماسک تقریباً 6 برابر بیشتر از مجموع دستمزد 200 مدیر پردرآمد در سال 2021 است.

برخی از کارشناسان معتقدند که او مخالفت کمی از سوی هیئت مدیره برای خواسته های خود خواهد دید و به روابط نزدیک او با چندین عضو از جمله برادرش کیمبال اشاره می کنند.

ژو جیانگ، دانشیار دانشگاه دوک، می گوید: «هیئت مدیره تسلا عموماً رفتار نامنظم او در گذشته را تحمل کرده، بنابراین نسبت به سایر شرکت های فناوری راحت تر است که چنین تقاضایی را داشته باشد. او احتمالاً با مخالفت شدید سهامداران عمده مواجه خواهد شد. حدس من این است که مخالفت اعضای هیئت مدیره ناشی از نگرانی آنها از مخالفت سهامداران است.»

رایان برینکمن، تحلیلگر جی پی مورگان، گفت که اظهارات اخیر ماسک احتمال کناره گیری او از سمت مدیرعاملی یا حداقل اعطای سهام به او را افزایش می دهد که این اتفاق دارایی های سرمایه گذاران را کاهش خواهد داد.

برخی از ناظران تسلا احساس می‌کنند که این شرکت چاره‌ای جز راضی کردن ماسک ندارد یا اینکه به تلاش‌های مربوط به هوش مصنوعی و رباتیک خود آسیب وارد کند.

ایلان ماسک در سال 2022 مقدار 10 ها میلیارد دلار از سهام خود در تسلا را فروخت تا بتواند 44 میلیارد دلار مورد نیاز خرید توییتر را تأمین کند. اکنون ماسک به دنبال کنترل بیشتر بر تسلا است. ایلان ماسک در تلاش است تا بتواند قدرت از دست رفته خود را به‌دست بیاورد و به عنوان یک رهبر شناخته‌شده در حوزه هوش مصنوعی، می‌خواهد قدرت عمل و کنترل بیشتری را از آن خود کند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید ایلان ماسک تسلا منفعت طلبی ایلان ماسک سهام تسلا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است