پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ضرر 3.4 میلیارد دلاری غول نفتی آمریکا با خروج از روسیه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ضرر 3.4 میلیارد دلاری غول نفتی آمریکا با خروج از روسیه
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از آسوشیتد پرس، شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا با افزایش مداوم قیمت نفت و گاز در سه ماهه اول سال جاری میلادی 5.48 میلیارد دلار سود اعلام کرد که بیش از دو برابر سود این شرکت در مقایسه با سه ماهه مشابه سال گذشته بود.

اما این غول نفتی در پی خروج از روسیه به علت تحریم‌ها و جنگ اوکراین، ضربه بزرگی را متحمل شد چرا که کاهش فعالیت این شرکت ضرر 3.4 میلیارد دلاری را به همراه داشت.

با احتساب این ضرر، این شرکت نفتی روز جمعه سود 1.28 دلاری را به ازای هر سهم گزارش کرد که بسیار کمتر از انتظارات تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی Factset بود که 2.23 دلار سود برای هر سهم را پیش‌بینی کرده بودند.

درآمد این شرکت مستقر در تگزاس 90.5 میلیارد دلار بود که بسیار بیشتر از درآمد 59.15 میلیارد دلاری در سه ماهه مشابه سال قبل بود.

قیمت نفت در سه ماهه اول سال 2022 پس از حمله روسیه به اوکراین به طور پیوسته افزایش یافت و کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را که به شدت برای واردات انرژی خود به روسیه متکی بودند، به تکاپو برای جایگزینی منابع سوخت خود انداخت.

هر بشکه نفت خام آمریکا قبل از پایان این دوره سه ماهه به 100 دلار رسید. این قیمت از 76 دلار به نزدیک به 130 دلار در هر بشکه افزایش یافت و رانندگان با بنزین گران قیمت مواجه شدند.

قیمت گاز طبیعی نیز افزایش یافت و از 3.50 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا به حدود 5.60 دلار رسید و قبوض خدماتی برای گرمایش خانه و قیمت برق را افزایش داد.