جمعه 20 مهر 1403

ضرورت مطالبه جدی حل مسئله عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با بازار کار

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ضرورت مطالبه جدی حل مسئله عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با بازار کار

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدعلی سیدنظری؛ عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با بازار کار، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گریبان‌گیر سیستم آموزش عالی کشور شده است. وجود مشکل در سازوکار هدایت تحصیلی موجب شده تا متقاضیان حضور در دانشگاه، بدون اطلاع عمیق از آینده‌ی شغلی و عمدتا بر اساس شنیده‌ها یا تبلیغات رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کنند. وجود تعداد زیاد دانشجو و دانشگاه برای یک کشور ظرفیت محسوب...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدعلی سیدنظری؛ عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با بازار کار، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گریبان‌گیر سیستم آموزش عالی کشور شده است. وجود مشکل در سازوکار هدایت تحصیلی موجب شده تا متقاضیان حضور در دانشگاه، بدون اطلاع عمیق از آینده‌ی شغلی و عمدتا بر اساس شنیده‌ها یا تبلیغات رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کنند.

وجود تعداد زیاد دانشجو و دانشگاه برای یک کشور ظرفیت محسوب می‌شود؛ اما اگر این ظرفیت به درستی مدیریت نشود نه تنها بازدهی لازم را در پی نخواهد داشت؛ بلکه زیانبار بوده و موجب اتلاف انرژی و زمان نیروی جوان کشور خواهد شد.

از سوی دیگر، محتوای آموزش داده شده در بسیاری از رشته‌ها نیز شکل کاربردی نداشته و بعضا تناسب حداقلی با بازار کار را نیز ندارد و دانشگاه تصویر خاصی از بازار کار آن رشته را به دانشجو ارائه نمی‌دهد.

حل مسئله عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با بازارکار موضوعی است که باید به شکل جدی از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه شود.

کاهش پذیرش دانجشو در رشته‌هایی که اشباع هستند، تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی و یا حذف برخی رشته‌ها که طی سالیان گذشته درصد اشتغال و یا حتی اثرگذاری اجتماعی فارغ التحصیلان آنان در جامعه بسیار پایین بوده جزو راهکارهایی است که می‌توان برای حل این مسئله پیشنهاد کرد.

دولت نیز می‌تواند با سنجش میزان تولیدناخالص داخلی و تطابق آن با علوم وصنایع موجود و موردنیاز، اقدام به متناسب سازی ظرفیت رشته‌های دانشگاهی با بازار کار و نیاز کشور نماید.

اما تا حل ریشه‌ای این مسئله، دلسوزان کشور باید با مشارکت و همکاری و ایجاد زمینه‌های مناسب در راستای مهارت‌آموزی و آماده کردن دانشجو برای ورود به بازارکاراز ابتدا تا پایان تحصیل دردانشگاه اقدام نمایند تا استعداد دانشجویان که جز سرمایه های ملی یک کشور محسوب میشود به هدر نرود.

سیدعلی سیدنظری، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.