سه‌شنبه 17 مهر 1403

ضریب بیمه‌ای خراسان شمالی پایین‌تر از میانگین کشور است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضریب بیمه‌ای خراسان شمالی پایین‌تر از میانگین کشور است

بجنورد - ایرنا - نماینده شهرستان‌های بجنورد، مانه‌وسملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضریب پوشش بیمه‌ای در این استان 35 درصد است که این رقم نسبت به میانگین 50 درصدی این شاخص در کشور، 15 درصد عقب است.

به گزارش ایرنا محمد وحیدی، دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: یکی از علل پایین بودن ضریب پوشش بیمه ای استان، بالا بودن جمعیت روستایی آن است، که باید فضا برای بیمه پایه قشر کشاورز نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی باید بیمه قشر تولید کننده کشاورز را به عنوان بیمه پایه بپذیرد، افزود: محور توسعه استان خراسان شمالی کشاورزی است و رونق تولید نیز از این بخش حاصل می شود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و بیش از 80 هزار بهره بردار در این حوزه فعالیت می کنند که بیشترین شاغلان استان را به خود اختصاص داده است.

حدود 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

این نماینده مجلس بر ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: اگر این مهم در استان گسترش یابد بخش زیادی از جمعیت نیز به خودی خود زیر پوشش بیمه قرار می گیرد، خراسان شمالی در زمینه توسعه صنایع، ظرفیت و پتانسیل زیادی دارد که نیازمند توجه است.

وحیدی بر ارتقای امنیت شغلی، اقتصادی، اجتماعی و معیشتی تاکید و اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا با ایجاد اشتغال بخشی از مردم زیر پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که به خودی خود امنیت در زمینه های مختلف نیز ایجاد خواهد شد.

وی خواستار توجه بیشتر به حوزه مستمری بگیران و بازنشستگان نیز شد و گفت: متاسفانه شکاف طبقاتی و فاصله زیاد درآمدی در جامعه ایجاد شده است که ضریب جینی نیز خاصیت خود را از دست داده است.

دیگر نماینده شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان نیز در این آیین خواستار اجرای مرحله 2 پتروشیمی خراسان شد و گفت: عمر پتروشیمی ها 15 تا 20 سال است و باید فازهای دوم و سوم برای این صنایع بزرگ تعریف شود در غیر این صورت درآمد و هزینه آنها برابر خواهد شد.

سیدمحمد پاکمهر افزود: متاسفانه در پتروشیمی استان تنها کلنگ اجرای فاز دوم به زمین زده شده و حال آنکه در سایر استان ها فازهای تکمیلی پتروشیمی ها اجرایی شده است.

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس، با بیان اینکه شرکت هلدینگ سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) در این استان کمتر سرمایه گذاری می کند، اظهار داشت: این در حالی است که بیشترین سهام پتروشیمی استان از آن شستا است، متاسفانه شستا حتی درآمد این استان را در سایر استان ها سرمایه گذاری می کند.

*س_برچسب‌ها_س*