شنبه 7 مهر 1403

ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی همدان به 86.1 اسب بخار رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی همدان به 86.1 اسب بخار رسید

همدان - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان در سال 1392 حدود 3/1 اسب بخار در هکتار بود که با افزایش قابل قبول تا پایان سال 98 به 86.1 اسب بخار در هکتار افزایش یافته است.

منصور رضوانی جلال روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همدان در بین پنج استان برتر کشور در زمینه جذب تسهیلات بانکی مکانیزاسیون کشاورزی قرار دارد.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در همدان مطلوب است اظهار داشت: افزایش ضریب مکانیزاسیون نشانهای از عزم جدی مسوولان این حوزه برای افزایش کارآمدی و به روزرسانی کشاورزی است.

رضوانی جلال گفت: برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی برنامه ریزی و سرمایه گذاری گسترده ای در استان صورت گرفته، به گونه ای که در سالهای اخیر سه هزار و 600 میلیارد ریال اعتبارات بانکی به این بخش اختصاص یافته است.

وی افزود: در سال 98 به تنهایی 750 میلیارد ریال اعتبارات بانکی به این بخش اختصاص یافت که 80 درصد این اعتبار نیز جذب شده که استان همدان را از لحاظ جذب تسهیلات بانکی در این زمینه در بین پنج استان برتر کشور قرار می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه توسعه آبیاری نوین یکی از موفقیت ها در بخش کشاورزی است، گفت: 151 هزار هکتار آبیاری نوین در این استان انجام شده است که توانسته سطح عملکرد در واحد سطح تولیدات کشاورزی را تا چندین برابر افزایش دهد به گونه ای که یکی از کشاورزان توانسته در تولید جو آبی تولید را به 15.5 هکتار در واحد سطح برساند و رتبه برتر کشوری در تولید جو را کسب کند.

رضوانی جلال خاطرنشان کرد: براساس سند توسعه استان باید 210 هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد شود که تاکنون بیش از 360 هکتار گلخانه در استان همدان زمینه سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 13 نقطه برای احداث شهرک گلخانه ای استان استعدادیابی و شناسایی شده است، افزود: نخستین اولویت استان در پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی ارائه تسهیلات به گلخانه‌داران است که در این زمینه استقبال خوبی نیز شده به‌طوریکه 224 هکتار تقاضای تصویب شده احداث گلخانه در بانک های استان وجود دارد.

رضوانی جلال با تاکید بر اینکه زیرساخت های خوبی برای احداث گلخانه در استان ایجاد شده است، ادامه داد: براساس سند راهبردی بخش کشاورزی عملکرد گلخانه‌ها 45 درصد تحقق داشته و به طور قطع در پایان برنامه سه ساله بیش از 300 هکتار گلخانه ایجاد خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*