سه‌شنبه 2 تیر 1405

طرح انتقال و صادرات اسید سولفوریک افتتاح شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
طرح انتقال و صادرات اسید سولفوریک افتتاح شد

طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانسی بهره‌برداری شد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان ظهر امروز (10 تیرماه) در این خصوص اظهار کرد: طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک با هدف انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت یک‌صد دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل 65 تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول 2 و هفت دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول 2 و هشت کیلومتر، تأمین 200 دسگاه ایزوتانک برای حمل اسید سولفوریک با ظرفیت حمل 30 تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجرا شده است. وی ادامه داد:‌زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و انتقال اسید به اسکله صادراتی از طریق احداث مخازن ذخیره اسید سولفوریک در بخش دوم طرح (هشت مخزن هر کدام به ظرفیت 14 هزار تن) در دستور کار قرار گرفت. وی اضافه کرد: این طرح شامل چهار طرح با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر 13 و چهار دهم میلیون یورو و 2 هزار و 90 میلیارد ریال بوده و امکان اشتغال مستقیم برای حداقل 50 نفر را فراهم می‌کند. به گفته استاندار هرمزگان، براساس آخرین اطلاعات موجود میزان ذخیره مس دنیا افزون‌بر 870 میلیون تن مس محتوی برآورد شده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به نمایندگی از کشور با داشتن ذخیره افزون‌بر 40 میلیون تن مس محتوی، حدود چهار و 6 دهم درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و در بین شرکت های برتر معدنی دنیا در جایگاه هفتم قرار دارد. رییس شورای اداری هرمزگان افزود: معدن مس سرچشمه، معدن مس شهر بابک و معدن مس سرنگون درحال حاضر معادن فعال و قابل بهره‌برداری شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان و آذربایجان شرقی هستند. همتی بیان کرد: شرکت مس در سال گذشته تولید 280 هزار تن کاتد و یک میلیون و 200 هزار تن کنستانتره مس و فورش حدود 42 هزار میلیارد تومان را به عنوان بالاترین رکوردهای تولید و فروش در سال گذشته با همت تمامی پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران تجربه کرد. انتهای پیام