دوشنبه 16 مهر 1403

طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) در محدوده 3.7 هکتاری این حرم اجرا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) در محدوده 3.7 هکتاری این حرم اجرا می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه 3.7 هکتار برای طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون بخشی از این محدوده آزادسازی شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آزادسازی کل محدوده مورد نیاز، اعتبار زیادی نیاز دارد، به همین دلیل این طرح را به صورت فاز به فاز اجرایی می‌کنیم.

وی از آزادسازی یک هزار و 300 متر مربع از محدوده قیدار نبی (ع) خبر داد و گفت: حدود 10 فاز برای اجرای طرح جامع قیدار نبی (ع) در نظر گرفته شده است که هم اکنون در حال اجرای فاز نخست از این طرح توسعه هستیم. کرمی افزود: برای آزادسازی یک هزار و 300 متر مربع از این محدوده مورد نیاز، یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطرنشان کرد: موافقت میراث فرهنگی نیز برای اجرای طرح جامع قیدار نبی (ع) کسب شده است.

بنای آرامگاهی قیدار نبی (ع) در شهر قیدار (مرکز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد. این بنا متعلق به قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی است. قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است که او را فرزند اسماعیل و نیای سی ام محمد، پیامبر اسلام دانسته اند. انتساب این بقعه به قیدار نبی (ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تایید قرار گرفته است. این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان (ازپادشاهان ایخانی) تخریب و در سال 719 قمری احداث شد. این بنای آرامگاهی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

استان زنجان 132 بقعه متبرکه را در خود جای داده است.

*س_برچسب‌ها_س*