پنج‌شنبه 12 مهر 1403

طلای‌سیاه و چالش ایران و اسراییل

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
طلای‌سیاه و چالش ایران و اسراییل

چالش کنونی ایران و اسراییل، فعلا تاثیر زیادی بر بازار نفت نداشته و بنابراین قیمت‌ها، تحت‌تاثیر چالش قرار نگرفته و افزایشی چشم‌گیر نداشته‌اند.

خاورمیانه یکی بازارهای مهم و تاثیرگذار نفت است و تحولات آن بر بازار نفت تاثیر می گذارد با این وجود شاید برای خیلی ها این سوال مطرح باشد که چرا تحولات اخیرخاورمیانه بخصوص حمله موشکی ایران به اسرائیل تاکنون تاثیر قابل توجهی در بازار جهانی نفت نداشته است.

آنچه که مسلم است قیمت نفت تحت تاثیر متغیرهای جهانی تعیین می‌شود بنابراین لزوماً تحولات یک منطقه نمی‌تواند قیمت جهانی طلای سیاه را تعیین کند البته تنش‌های منطقه‌ای بخصوص در مناطق نفت خیز تاثیر مستقیمی بر قیمت نفت می‌گذارد، به عنوان مثال،15 درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور می کند، بنابراین، هرگونه تنش در این منطقه، قیمت نفت را افزایش می دهد ولی در هر شرایطی یک موضوع کلیدی را نباید فراموش کنیم و آن اینکه افزایش تولید نفت آمریکا می تواند تاثیرات و شوک چنین تحولاتی را تا حدزیادی خنثی کند اما اگر درگیری ایران و اسرائیل طولانی شود، تاثیر و کنترل آمریکا بر بازار نفت جهان هم دیگر، کارساز نخواهد شد.

چالش کنونی ایران و اسراییل، فعلا تاثیر زیادی بر بازار نفت نداشته و بنابراین قیمت‌ها، تحت‌تاثیر چالش قرار نگرفته و افزایشی چشم‌گیر نداشته‌اند. امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با حدود یک دلار افزایش قیمت به حدود 74 دلار رسیده بود یا مثلا نفت تگزاس که جزو نفت های مطرح جهان است نیز کمتر از یک دلار افزایش قیمت داشت که رقم قابل توجهی نیستند. در مجموع باید گفت تا زمانی که تعادل عرضه و تقاضا در حوزه نفت به هم نخورد قیمت نفت نیز تغییر نخواهد کرد.

در حال حاضر در سطح جهان مشکلی در عرضه نفت وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که قیمت آن هم تغییری نکند اما اگر تنش کنونی، بالا بگیرد و درگیری‌های مستقیم نظامی پیش بیاید، بدون شک، ما تغییر قیمت را شاهد خواهیم بود.

کارشناس انرژی

212

کد خبر 1966119