شنبه 1 اردیبهشت 1403

طلب میلیاردی شهرداری تهران از دولت مانع توسعه حمل و نقل عمومی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
طلب میلیاردی شهرداری تهران از دولت مانع توسعه حمل و نقل عمومی

علیخانی درباره بازنگری در طرح ترافیک و مطالبات شهرداری از دولت توضیحاتی داد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار نظر محسنی بند پی استاندار تهران مبنی بر بازنگری در اجرای طرح ترافیک در پایتخت با توجه به افزایش شیوع کرونا گفت: باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر تمام فعالیت‌ها در شهر به حالت عادی بازگشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: اگر در حال حاضر تغییری در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به چشم نمی‌آید، به دلیل بدهی‌های انباشته دولت به شهرداری تهران است که تا امروز امکان توسعه ناوگان عمومی را از مدیریت شهری گرفته است.

علیخانی با اشاره به عدد و ارقام میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران گفت: در سال 98 درآمد دولت از محل جرایم راهنمایی و رانندگی که وصول و به خزانه واریز شد، یک هزار و 200 میلیارد تومان است که از این مبلغ 60 درصد سهم شهرداری، 20 درصد سهم راهنمایی و رانندگی و 20 درصد دیگر سهم جبران خسارت برای افرادی است که بیمه ندارند.

او بیان کرد: با احتساب 60 درصد از مبلغ وصولی دولت از محل جرایم راهنمایی و رانندگی سهم شهرداری تهران در سال 98، 720 میلیارد تومان است که تنها 2 درصد آن یعنی 33 میلیارد تومان پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: آمار‌ها و عدد و ارقام نشان می‌دهد از سنوات گذشته نیز از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی 22 هزار و 600 میلیارد سهم شهرداری تهران بوده که آن هم از سوی دولت پرداخت نشده است.

علیخانی با تأکید بر اینکه اعداد و ارقام ارائه شده از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی به خزانه دولت واریز شده است، تصریح کرد: باید این پرسش مطرح شود که چرا این مبلغ که از حقوق شهروندان است به حساب شهرداری واریز نمی‌شود.

او با اشاره به یارانه پرداخت شده از سوی شهرداری برای بلیت مترو و اتوبوس در سال 98 بیان کرد: شهرداری تهران در بخش بلیت مترو در سال 98، هزار میلیارد و در بخش بلیت اتوبوس نیز 900 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده که از این مبلغ دولت تنها 950 میلیارد تومان بازگردانده است که 500 میلیارد تومان آن برای بلیت مترو و 450 میلیارد تومان دیگر برای اتوبوس بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی خدمات خود را تعطیل نکرد و این اقدام با کم کردن سهم بودجه بخش عمران پایتخت انجام شد تا سهم دولت پرداخت شود.

علیخانی تصریح کرد: نباید در زمان بروز مشکل به جای حل آن صورت مسئله را پاک کرد و علت این است که تا هر اتفاقی در روز‌های کرونایی پایتخت رخ می‌دهد، صحبت از طرح ترافیک می‌شود.

او با اشاره به آلودگی هوای پایتخت در چند روز گذشته گفت: لغو طرح ترافیک می‌تواند موجب تشدید شرایط موجود شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت اجرای طرح ترافیک در نهایت به چه شکل تصمیم گیری می‌شود، گفت: آمار استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی رشد محسوسی نداشته، زیرا شرایط اجرای طرح ترافیک به گونه‌ای است که کارمندان می‌توانند با خودرو شخصی در محل کار خود حاضر شوند.

علیخانی تصریح کرد: اگر در فضای مجازی عکسی از شلوغی مترو و اتوبوس منتشر می‌شود، نباید آن را به تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بسط داد، زیرا شلوغی‌ها به شکلی مقطعی و در زمان پیک تردد است.

او افزود: موضوع بازنگری در اجرای طرح ترافیک باید در شورای ترافیک تهران مطرح و تصمیم گیری شود و لازم به ذکر است که در بازنگری برای اجرای طرح ترافیک تابع نهاد‌های بالا دستی هستیم.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام /