جمعه 13 مهر 1403

عامل فروش 2 بچه خرگوش در فضای مجازی به دام قانون افتاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عامل فروش 2 بچه خرگوش در فضای مجازی به دام قانون افتاد

زنجان - ایرنا - رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان، گفت: فردی از اهالی روستای شیت در شهرستان طارم که قصد فروش 2 سر بچه خرگوش در فضای مجازی را داشت در دام محیط بانان گرفتار آمد.

غلامرضا عباسی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: محیط بانان این منطقه در پی اطلاع از موضوع تبلیغ فروش این خرگوش ها از طریق فضای مجازی، بلافاصله به منظور شناسایی و دستگیری فرد متخلف، اقدام کرده و از طریق برقراری ارتباط با نامبرده و قرار ملاقات، نامبرده را به دام انداختند.

وی با بیان اینکه این فرد خاطی وقتی خود را در یک قدمی دستگیری می بیند اذعان می کند این 2 بچه خرگوش را رها و سردرگم در طبیعت یافته و به خاطر اینکه تلف نشوند با خود به منزل آورده است، اظهار داشت: نامبرده از اینکه از طریق فضای مجازی قصد فروش داشته، ابراز پشیمانی کرده و خرگوش ها را تحویل محیط بانان حاضر در محل داده و مشمول رافت می شود.

عباسی، افزود: با توجه به اینکه این بچه خرگوش ها تلف نشوند از سوی یکی از محیط بانان به مدت 2 هفته در منزل نگهداری و تیمار شده و سپس در دامان طبیعت بخش چورزق شهرستان طارم رهاسازی شدند.

وی، تصریح کرد: فروش حیات وحش در فضای مجازی، جرم تلقی شده و سودجویان و متخلفین یقین بدانند که این فضا از سوی محیط بانان بطور مستمر و دقیق رصد شده و مورد شناسایی و دستگیری قرار گرفته و به منظور اعمال قانون تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

بر اساس ماده 31 قانون شکار و صید، خرید، فروش و نگهداری جانوران وحشی بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود و در صورت مشاهده با متخلفین برابر مقررات برخوردی قاطع و قانونی خواهد شد.

 شکارچی کبک دستگیر شد

رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان، گفت: محیط بانان این منطقه در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سرخ آباد از توابع شهرستان های زنجان و طارم، متوجه حضور شکارچی پرنده شده و به منظور دستگیری وارد عمل می شوند.

عباسی با بیان اینکه محیط بانان در این عملیات غافلگیرانه، موفق به دستگیری این شکارچی غیرمجاز شدند، افزود: یک قبضه سلاح شکاری ته پر دولول مجاز و لاشه یک قطعه کبک شکار شده نیز از این شکارچی متخلف کشف شد.

وی، مبلغ جریمه هر قطعه پرنده کبک را 300 هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: بهار، فصل زادآوری حیات وحش است و به همین خاطر نیز محیط بانان با دقت و حساسیت بهتر و بیشتری زیستگاه های جانوری را رصد و پایش می کنند و در صورت مواجهه با شکارچیان خاطی نیز بی هیچ گونه اغماضی و مطابق با قانون و مقررات برخورد می کنند.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122 هزارو 618 هکتار از سال 1375 تحت حفاظت قرار گرفته است. دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود که دامنه ارتفاعی آن 500 تا 2 هزار و 900 متر بوده و بارندگی و میزان دما متوسط سالیانه 500 میلی متر و 11 درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است. پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون و گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی آن است. آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، باکلان، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.

*س_برچسب‌ها_س*