جمعه 10 فروردین 1403

عثمان محمدپرست درگذشت + عکس

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
عثمان محمدپرست درگذشت + عکس

عثمان محمدپرست خواننده و نوازنده دوتار خراسان صبح امروز در 94 سالگی درگذشت.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوتِ دوتار، حدود ساعت 10 صبح امروز پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401 در بیمارستان 22 بهمن شهر خواف به دیار باقی شتافت.

عثمان محمد پرست معروف به عثمان خوافی بود. او بعد از عمل جراحی ستون فقرات با استفاده از صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کرد و قادر به نواختن ساز نبود. این نوازنده و خواننده موسیقی خراسانی در زمان حیاتش آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «مقام نوایی» با شعر طبیب اصفهانی است.

مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر ایشان روز جمعه (فردا 30 اردیبهشت 1401) همزمان با نماز ظهر، در مصلی خواف برگزار خواهد شد.

مراسم تجلیل از عثمان محمدپرست با حضور معاون سابق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

عثمان محمدپرست در سال 1307 در شهر خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. او از 10 سالگی با دوتار مأنوس بوده است. پدر وی با نوازندگی مخالف بود. اما پس از آنکه دید عثمان درباره حضرت محمد (ص) شعر می‌گوید و می‌نوازد نظرش تغییر کرد.

وی از طایفه «بای» بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند. عثمان محمد پرست، شش پسر و سه دختر دارد. وی درباره آغاز فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی می‌گفت: از دوازده یا سیزده سالگی با دوتار هم نواز شدم و روزها و شب‌ها بعد از فراغت از کار که جوهر هر مرد خوافی است به سماع روحانی با خویشتن خویش می‌پرداختم و هیچ گاه استادی در این زمینه نداشتم. دو تار یعنی عشق، «دوتار»، ساز آرام و ملایمی است که هم نوازنده را آرامش می‌دهد و هم مردمی را که علاقمند به این ساز هستند.

عثمان محمدپرست، در خصوص منشأ دوتار نوازی می‌گفت: «خاستگاه دوتار، سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر آهنگ‌های فارسی و محلی می‌پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد دوتار رایج است که با آن آهنگ‌های کردی و ترکی می‌زدند، از آنجا هم به ترکمن‌ها در گنبد کاووس رسید که با دوتار، آهنگ‌های ترکمنی می‌نواختند.»

عثمان محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده بود.

او نخستین کسی بود که در سال 1353 ترانه نوایی نوایی را اجرا کرد.

او علاوه بر فعالیت هنری در امور خیریه هم پویا بود و در ساخت بیش از 900 مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت داشت همچنین او در هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان نیز گام برداشته و این امور بازتاب همان جمله معروفش است که می‌گفت "در راه خدا موسیقی نواختم" و همه این‌ها او را به چهره‌ای محبوب در ایران تبدیل کرده است.

در 8 شهریور 1396 خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد. همچنین پس از موفقیت در ثبت جهانی دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده بود به عثمان محمد پرست اهدا شد.

عثمان محمدپرست با همان دوتارش 80 مدرسه ساخت مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی از استاد عثمان محمدپرست عیادت کرد اهدای گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد عثمان محمدپرست استاندار خراسان رضوی از استاد عثمان محمدپرست عیادت کرد مستند پرتره "عثمان محمدپرست"، عیدانه تلویزیون + تیزر
عثمان محمدپرست درگذشت + عکس 2