یک‌شنبه 15 مهر 1403

عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی!

یورگن کلینزمن، سرمربی کره جنوبی، شش ماه پس از آغاز به کار به شدت زیر فشار است؛ نه فقط به دلیل نتایج ضعیف بلکه به دلیل شیوه مربی‌گری‌اش.

به گزارش ورزش سه، کلینزی محبوب که دیشب تماشاگربازی عربستان و کاستاریکا بود در چهار مسابقه خانگی تا اینجای کار به تساوی مقابل کلمبیا و السالوادور و باخت برابر اروگوئه و پرو رسیده و در یک بازی ضعیف هم مقابل ولز متوقف شده است. این برای تیمی که قرار است از نوامبر در مقدماتی جام جهانی حاضر شود، اصلا خبر خوبی نیست. به ویژه آنکه در ژانویه باید در جام ملت‌های آسیا نیز بازی کند؛ تورنمنتی که از 1960 قهرمان آن نشده است.

کلینزمن شش ماه پیش پس از انتصاب در این سمت، گفت برای شناخت لازم از فوتبال کره جنوبی و آسیا باید کار کند. کاپیتان و سرمربی پیشین تیم ملی آلمان گفت: «این یک منحنی آموزش بزرگ برای من هست و امیدوارم که کارآموز خوبی باشم.»

کار از خانه

اما به نظر می‌رسد که شیوه آموزش این کارآموز بیشتر از نتایجش انتقادها را برانگیخته است. کلینزمن در اولین نشست مطبوعاتی‌اش گفت که مانند تمام مربیان قبلی کره جنوبی در آن کشور زندگی خواهد کرد. اما طبق محاسبات رسانه‌های کره جنوبی، این مربی 67 ساله در این شش ماه، فقط 67 روز را در آنجا گذرانده است. لی سونگ مو، خبرنگار اهل کره جنوبی، می‌گوید: «هواداران از این ناراحتند که او بیشتر زمان خود را به جای کره جنوبی در آمریکا گذرانده است.»

این در حالی است که لیگ کره جنوبی به یک چهارم پایانی خود رسیده و روزهای فوق‌العاده حساسی را سپری می‌کند. لی گفت: «بازی‌ها هر هفته برگزار می‌شوند و در آن‌ها استعدادهای جوان زیادی به زمین می‌روند. مردم انتظار دارند سرمربی، بازی‌ها را ببیند و با تماشاگران، باشگاه‌های لیگ کره و بازیکنان ارتباط برقرار کند.»

کلینزمن که دستیارانش را برای تماشای مسابقات به ورزشگاه‌ها می‌فرستد در ماه اوت برای پاسخ دادن به دغدغه‌های خبرنگاران کره جنوبی از خانه‌اش در لس‌آنجلس از طریق نرم‌افزار زوم در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. کلینزمن که تجربه هدایت بایرن مونیخ، هرتا برلین و تیم ملی آمریکا را نیز دارد، گفت: «شاید برای افرادی که به شیوه‌ای متفاوت عادت دارند، این چیز جدیدی باشد.»

«وقتی می‌گویند: "او کجاست؟" کسی را سرزنش نمی‌کنم. سرمربی‌گری یک تیم ملی شغلی بین‌المللی است. من باید بدانم در اروپا اوضاع چگونه است. باید با مربیان بازیکنان (کره‌ای) در اروپا در تماس باشم.»

«باید بدانم بهترین تیم‌های ملی چه کاری انجام می‌دهند و ما می‌توانیم در چه زمینه‌هایی بهتر شویم. من معتاد به کار هستم و دوست دارم همان طوری مثل کره‌ای‌ها، کار کنم. شاید هفت روز هفته را در آن کشور نباشم اما 24 ساعته مشغول کارم.»

فرهنگ کاری کرهجنوبی

در فرهنگ کاری کره جنوبی به طور سنتی گذراندن ساعات طولانی در دفتر و تعطیلات محدود، ارزشمند به شمار می‌رود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 2022 گزارش داد که متوسط ساعت کاری سالانه در کره جنوبی هزار و 901 ساعت است. این رتبه پنجم در جهان و در جایگاهی به مراتب بالاتر در مقایسه با بریتانیا با متوسط هزار و 532 ساعت کار سالانه است.

پائولو بنتو، سرمربی قبلی کره جنوبی، که این تیم را به مرحله دوم جام جهانی 2022 رساند در آن کشور زندگی می‌کرد و معمولا بازی‌های لیگ را از نزدیک می‌دید.

این شیوه زندگی موجب می‌شود کلینزمن به عنوان یک مربی انزواطلب در نظر گرفته شود، به خصوص که او قبل از نشستن روی نیمکت کره جنوبی و پس از ترک تیم ملی آمریکا در سال 2016 فقط یک دوره کوتاه 10 هفته‌ای در فصل 20-2019 هدایت هرتا برلین را به عهده داشت.

از نظر لی چنین رویکردی فقط می‌تواند در شرایطی خاص و کوتاه مدت جواب بدهد، آن هم برای مربی که سال‌ها در این سمت بوده و آگاهی عمیقی از فرهنگ، بازیکنان و هواداران کره جنوبی دارد. لی گفت: «به هر حال کلینزمن فقط 6 ماه پیش انتخاب شده و تا الان بیشتر زمانش را در خارج گذرانده تا کره جنوبی، در حالی که پیروز هم نشده است. این شرایط به هیچ کس اجازه ارتباط با فوتبال کره را نمی‌دهد از جمله خود کلینزمن.»

بازی‌های سرنوشت‌ساز

وقتی اوضاع سخت می‌شود، جزئیات بی‌اهمیت هم جدی می‌شوند؛ مثلا این نکته که چطور کلینزمن وقت پیدا کرده که با رسانه‌های خارجی در مورد رفتن هری کین به بایرن مونیخ یا انتقال واتارو اندو از اشتوتگارت به لیورپول مصاحبه کند. به‌رغم افزایش انتقادها، کلینزمن تصمیم گرفت فهرست تیم ملی کره جنوبی را برای بازی مقابل ولز و عربستان سعودی از راه دور در تاریخ 28 اوت اعلام کند. حتی آژانس خبری یونهاپ هم که به رویکرد آرامش معروف است، این بار گفت که کلینزمن به سنت قدیمی سرمربی تیم ملی کره جنوبی پشت کرده است که برای اعلام فهرست تیم ملی و توضیح انتخاب‌هایش، نشست مطبوعاتی برگزار می‌کند.

اگر تیم ملی کره جنوبی مقابل عربستان (سه‌شنبه) نتایج آبرومندی نگیرد، آن وقت ممکن است مسئولان فدراسیون آن کشور تصمیمی بگیرند که پس از آن کلینزمن بتواند هرچقدر که مایل است در کالیفرنیا وقت بگذراند. لی گفت: «این به معنای شش مسابقه بدون پیروزی خواهد بود و مطمئنم که رسانه‌ها و طرفداران فوتبال کره جنوبی خواهان اخراج او می‌شوند تا بتوانند با سرمربی جدید برای جام ملت‌های آسیا آماده شوند. این بازی برای او حیاتی است.»

نویسنده: جان دردن - بی بی سی

عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی! 2
عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی! 3
عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی! 4
عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی! 5
عجیب: شمارش معکوس برای سرمربی کره جنوبی / کلینزمن و بازی دوستانه مرگ و زندگی! 6