شنبه 7 مهر 1403

عراق شریک قابل اطمینان ایران در تعاملات منطقه‌ای

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
عراق شریک قابل اطمینان ایران در تعاملات منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حسین روزبه تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: عراق کشوری است که از نظر تمدنی و سیاست خارجی مسائل کاملاً مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است و از نظر تأثیرگذاری و فضاهای کلان حکمرانی همواره مورد توجه حکمرانان جمهوری اسلامی بوده و هست.

وی ادامه داد: مسائل کلان عراق به سرعت و مستقیم با مسائل جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌شود. در حقیقت در سال‌های اخیر نیز با شکل‌گرفتن دولت‌های مردمی‌تر در عراق و توسعه همکاری‌های دوجانبه در سطوح راهبردی، عراق به عنوان یک شریک قابل اطمینان و اتکا در حوزه سیاست خارجی و در تعاملات منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق را همه‌جانبه توصیف می‌کند، گفت: حوزه‌ای وجود ندارد که در آن رابطه با دولت عراق همکاری نداشته باشیم؛ طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی اولین سفر را که یک شروع مطمئن و مستحکم است با تدبیر، سفر به عراق انتخاب کرده و آن را مدیریت می‌کند و این یک تدبیر هوشمندانه است.

روزبه با اظهار امیدواری بر اینکه سفر رئیس جمهور به عراق آثار مثبتی برای مردم دو کشور به ارمغان آورد، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به مسائل عراق اشراف دارد. طبیعتاً گسترش همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در اولویت‌های سفر رئیس جمهور به عراق خواهد بود.

وی همچنین به این مهم پرداخت که در همه زمینه‌ها امکان همکاری‌های مشترک ایران و عراق وجود دارد و گفت: زمینه همکاری‌های همه جانبه ایران و عراق امروز مهیا است و رئیس جمهور با انتخاب عراق به عنوان سفر نخست و در آغاز حکمرانی خود به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، منطق باتدبیر و حکیمانه‌ای را اعمال کرده است. کاملاً هوشمندانه است و سفر دقیقی است. امیدواریم آثار مثبت اقتصادی و سیاسی را به همراه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی، تاکید کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عراق یکی از اولویت‌های اصلی این سفر محسوب می‌شود، موقعیت و ظرفیت کشور عراق به هیچ وجه برای ما تک بعدی نیست و توسعه توانمندی‌ها و همکاری‌های دوجانبه مورد نظر است. در سفر رئیس جمهور این موارد محقق خواهد شد و هر دو کشور از آن منتفع می‌شوند.