پنج‌شنبه 14 تیر 1403

عشق به هنرصنایع دستی عشق به زندگی است / اشتغال پایدار با حمایت از صنایع دستی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عشق به هنرصنایع دستی عشق به زندگی است / اشتغال پایدار با حمایت از صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی گفت: هر فردی با اندک سرمایه از تسهیلاتی که می تواند دریافت کند با ایجاد کارگاه و بعد فروش محصولات می تواند ظرف چند ماه اشتغال پایداری را برای خود و خانواده ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزای آن چندان امکان پذیر نیست و توزیع اشتغال بین بخش های اصلی فعالیت های اقتصادی تابع دو پارامتر نیروی کار و سرمایه است که در این بین صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه اندوز بودن، کاربربودن، مشارکت دادن زنان در تولید، متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر از پارامترهای اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی ومحلی، پیوند نسل ها و سایر مولفه ها می تواند یکی از مهمترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری در مناطق مختلف باشد و تأثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی آن منطقه بگذارد. بدون تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است.

حسنعلی فولادی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی با اشاره به این مطالب به خبرنگار خاورستان گفت: یکی از مهم ترین قابلیت هایی استان در این رابطه نیروی انسانی رایگان و ارزان است به خصوص بانوان استان آن هایی که فصلی کار کشاورزی انجام می دهند نصف سال را می توانند در تولیدات صنایع دستی وقت بگذارند.

به گفته وی خود زنان خانه دار هم می توانند در این رابطه سهیم باشند.

وی صنایع دستی را یک ظرفیت عظیم عنوان کرد چرا که بر این عقیده است توسعه اقتصادی و ساخت شهرک های صنعتی راه نجات مناطقی مثل خراسان جنوبی که کم آب است و از طبیعت مناسبی برخوردار نیست بوده چرا که امکان کشاورزی و دامداری با میزان قابلیت های طبیعی منطقه وجود ندارد.

به گفته وی شهرک صنعتی و توسعه صنایع بزرگ را با توجه به تحریم مشکلاتی داریم تنها راه رسیدن به توسعه اقتصادی صنایع کوچک است که در صدر آن صنایع دستی با کمترین هزینه و سرمایه گذاری قابلیت نتیجه دهی دارد ومی تواند به نتیجه برسد.

اشتغال پایدار با حمایت از صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: هر خانواده ای با اندک سرمایه از تسهیلاتی که می تواند دریافت کند با ایجاد کارگاه و از فروش محصولات می تواند ظرف چند ماه اشتغال پایداری را برای خود و خانواده ایجاد کند.

وی وجود سنگ های قیمتی در استان را ظرفیتی عظیم دانست و افزود: در تراش سنگ های قیمتی ظرفیتی که در خراسان جنوبی وجود دارد در هیچ جای ایران نداریم معادن سنگ های قیمتی در منطقه خور پرررنگ است و دسترسی آسان و راحت و ارزان به مواد اولیه دارند.

به گفته فولادی تراشکارهای سنگ که روی سنگ های تزیینی کار می کنند و از طرف دیگر می توان از بستر کریدور ارتباطی جنوب شرق به مشهد استفاده کرد هر چند تا کنون اقدامی صورت نپذیرفته است اما با ایجاد و راه اندازی بازارچه در مسیر تردد گردشگران و زائران امام رضا (ع) از این ظرفیت استفاده کرد.

وی اظهار داشت: می توان گفت تنها راه ارتباطی به شمال شرق و جنوب شرق خراسان جنوبی شهرستان بیرجند است شهرستان های طبس و فردوس هم همین طور البته در این دو شهر یک سری پیش بینی هایی شده اما در مرکز استان تدارکی داده نشده که باید پیش بینی شود.

80 رشته صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به وجود حدود 80 رشته صنایع دستی در استان گفت: از این تعداد 25 رشته فعالیت می کنند و بیشتر هم نساجی سنتی، رودوزی های سنتی، بافت های گلیم، بافت های داری مثل گلیم، گپه، تابلو فرش، قالی، تراش سنگ های قیمتی، کارهای چرم، خراطی، ترکه بافی، پلاس فای و جاجیم بافی و بسیاری از رشته های بومی منطقه است.

وی آمار دقیقی از تعداد فعالان حوزه صنایع دستی ندارد و افزود: تحقق اشتغال سال گدشته در حوزه صنایع دستی بیش از 100 درصد بوده به این معنا که تعداد افرادی که در سال 1400تعهد کرده بودیم بیش از 100 درصد محقق شده است.

به گفته فولادی برگزاری دورهای آموزشی را مشابه سال های گذشته را در دستور کار همه شهرستان ها داریم و دوره های آموزشی رایگان را انجام می دهیم.

به گفته وی نتیجه و برایند ماحصل تعدد دورهای آموزشی و گواهی ها ایجاد کارگاه و اشتغال وکسب نشان ملی در حوزه صنایع دستی خواهد بود و با پیش بینی اعتباری که انجام دهیم سال آینده هم ادامه خواهیم داد.

وی راه اندازی بازارچه ها، برپایی نمایشگاه ها و توسعه کارگاه های تولیدی را مهم ترین برنامه های پیش رو بیان کرد و افزود: شرکت در نمایشگاه های منطقه ای، سراسری و... در برنامه است و برنامه ریزی می کنیم که از این به بعد بیشتر در نمایشگاه ها شرکت خواهیم کرد البته امیدواریم که شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد و مساعد باشد.

انتهای پیام /