پنج‌شنبه 7 تیر 1403

علی جنتی: رقابت اصلی در انتخابات بین پزشکیان و قالیباف است / حداقل دونفر از کاندیداهای اصولگرا پوششی هستند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
علی جنتی: رقابت اصلی در انتخابات بین پزشکیان و قالیباف است / حداقل دونفر از کاندیداهای اصولگرا پوششی هستند

عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: تجربه انتخابات مجلس، تجربه خوبی برای ما نبود. در انتخابات مجلس بسیاری از حوزه‌هایی که رای‌گیری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد، یک پاشنه آشیل و نقطه‌ضعف برای انتخابات بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به این سوال که انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به مانند گذشته قرار است سنتی و دستی شمارش شود. چقدر ضرورت دارد تا وزارت کشور و مسئولین اجرایی، جدیت بیشتری درباره احراز هویت رای دهندگان که به صورت الکترونیکی است و شمارش آرا به خرج دهند تا از هرگونه شائبه جلوگیری شود، گفت: تجربه انتخابات مجلس، تجربه خوبی برای ما نبود. در انتخابات مجلس بسیاری از حوزه‌هایی که رای‌گیری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد، یک پاشنه آشیل و نقطه‌ضعف برای انتخابات بود.

وی در گفتگو با ایلنا، افزود: با توجه به برخی اتفاقات در انتخابات مجلس این نگرانی همچنان وجود دارد.

جنتی در پاسخ به این سوال که به چه شکل باید نظارت بر شمارش آرا صورت بگیرد، گفت: اگر اجازه دهند که نمایندگان نامزدها در تمام حوزه‌های اخذ رای تا پایان شمارش آرا حضور داشته باشند، طبیعتا این اشکالات به حداقل ممکن می‌رسد. ولی در خیلی از موارد بنا به دلایلی شاید اجازه ندهند که نمایندگان بعضی از کاندیداها تا پایان سر صندوق‌ها حضور داشته باشند، این خود مشکلی است که باید برطرف شود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که رقبای پزشکیان 5 چهره اصولگرا هستند. آیا فکر می‌کنید در نهایت اجماعی روی این 5 کاندیدا وجود داشته باشد که 4 نفر از آنان به نفع یک نفر کناره‌گیری کنند، گفت: فکر نمی‌کنم به این صورت باشد. البته دو نفر از این کاندیداها هم که در دوره گذشته حضور داشتند، آن زمان پوششی بودند و الان هم به نظر می‌رسد پوششی آمده باشند و احتمال دارد کنار بروند. اگر هم کنار نروند به گونه‌ای صحبت می‌کنند که رأی آنان به سبد فردی که موردنظرشان است، انداخته شود. ولی ممکن است بمانند و 100 تا 200 هزار رأی بیاورند و بیرون نروند. اما اینطور که من نگاه می‌کنم، حداقل دو نفرشان کاملا پوششی آمده‌اند.

جنتی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید رقابت اصلی انتخابات بین چه کسانی است، گفت: خیلی مشکل است بگوییم وضعیت رقابت چطور است، اما من فکر می‌کنم رقابت اصلی بین قالیباف و پزشکیان است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1921562